بررسی خوانش پست مدرنیسم از تحولات دانش با تاکید بر دیدگاه فوکو و الزامات آن برای عناصر برنامه درسی

هادی قادریانی؛ ایراندخت فیاض؛ مصطفی قادری؛ اکبر راهنما

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.60169.320

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر باهدف پاسخ به این سؤال که نگرش نسبت به دانش چه الزاماتی را برای عناصر برنامه درسی به دنبال خواهد داشت؛ به بررسی تحولات دانش از دیدگاه پست‌مدرنیسم با تأکید بر دیدگاه فوکو پرداخته است. این پژوهش دارای رویکرد کیفی است که با روش مرور نظام‌مند صورت پذیرفت. محیط پژوهش (جامعه آماری) تمام تألیفات و مقالات مربوط به پست‌مدرنیسم، ...  بیشتر

واکاوی نظریه های پیش برنده بومی سازی برنامه های درسی و تعیین جهت گیری منتخب

شیوا جلایری لایین

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.52322.295

چکیده
  این تحقیق با هدف بررسی رویکردها و نظریه های حمایت کننده از فرهنگ بومی انجام شد. در این راستا ابتدا کلیه پژوهش ها و اسناد با استفاده از روش مرور سیستماتیک شناسایی شده و سپس مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند. نتایج نشان داده که سه دسته رویکرد در مبانی نظری به عنوان عوامل پیش برنده و حمایت کننده از بومی سازی برنامه های درسی وجود دارند ...  بیشتر

تحلیل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی از حیث توجه به شکوفاسازی مهارت‌های نوشتاری و درک و فهم دانش‌آموزان

اکبر جدیدی محمدآبادی؛ فریبا درتاج؛ آزیتا سلاجقه

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.81009.385

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی از حیث توجه به شکوفاسازی مهارت‌های نوشتاری و درک و فهم دانش‌آموزان است تا از این طریق متوجه بشویم که چه میزان به این دو مهارت در کتب فارسی پرداخته اند. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و با توجه به ماهیت مقیاس اندازه‏گیری از نوع اسمی است. پژوهش حاضر از لحاظ اجرا از نوع توصیفی_ ...  بیشتر

رابطه برنامه درسی و تدریس:دیدگاه آنتروپی

لیلا حبیبی

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.42895.266

چکیده
  تتدریس به عنوان یک رویکرد هنری زیباشناسانه، مربیان را قادر می‌سازد تا با مجموعه ای از اقدامات عملی که مبننی بر قضاوت های فردی ناوابسته به نظم از پیش تعیین شده است در موقعیت های پیچیده کلاسی مانند یک هنرمند ظاهر شوند. در واقع هدف اصلی این پژوهش بهره‌گیری از سه اصطلاح اساسی درعلم (سیستم، آنتروپی و پلی‌مورفیسم) به منظور تحلیل دو موضوع ...  بیشتر

شناسایی مؤلفه‌های تفکر فلسفی لیپمن درکتاب داستان پینوکیو

فهیمه مسلمی؛ بابک شمشیری؛ امین ایزدپناه

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.81082.386

چکیده
  یکی از جدی‌ترین فعالیت‌هایی که در زمینه آموزش مهارت‌های فکری انجام شده است، برنامه فلسفه برای کودکان (فبک) است. صاحب‌نظران تعلیم و تربیت داستان را بهترین نثر برای برقراری ارتباط و ابزار مناسبی برای پرسش و پاسخ با کودکان می‌دانند و معتقدند، ذهنیت فلسفی در کودکان از طریق داستان شکل می‌گیرد. از این رو هدف از پژوهش پیش‌رو شناسایی مؤلفه‌های ...  بیشتر

تبیین ابعاد الگوهای برنامه درسی شایستگی محور به منظور تعیین شاخص‌ها و مولفه‌‌های اساسی

مهدیه کریمی

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.81946.389

چکیده
  هدف از این پژوهش اولویت‌بندی مهمترین شاخص‌ها و مؤلفه‌های الگوهای برنامه‌درسی شایستگی محور است.از مهمترین موضوعات در حوزه برنامه‌درسی، طراحی و ارائه الگوی برنامه درسی شایستگی‌محور است، بطوری که اندیشمندان و پژوهشگران متعددی در این رابطه به نظریه پردازی پرداخته و الگوهای متعددی با مؤلفه‌ها و شاخصه‌های متفاوت و گاهاً مشترک ارائه ...  بیشتر