تحلیلی بر نظام تهیه و تدوین مطالب آموزشی در آموزش دین

خاطره تفصلی؛ علی محمد محمدی

دوره 5، شماره 17 ، دی 1403، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/qric.2025.86580.417

چکیده
  این مطالعه با استفاده از الگوی تحلیل محتوای آموزشی ماسوهارا (2013)، به ارزیابی کتاب درسی «دین و زندگی» پایه دهم، که در دبیرستان‌های ایران برای آموزش تعلیمات اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرداخته است. هدف پژوهش بررسی اهداف، فعالیت‌های آموزشی/یادگیری و تعیین میزان انطباق فعالیت‌های آموزشی/یادگیری این کتاب با فلسفه آموزشی ...  بیشتر

بررسی تطبیقی مراحل تکامل جنین در قرآن با یافته‌های علم جنین‌شناسی وکاربرد آن دربرنامه درسی زیست شناسی

فهیمه محمودنیا؛ اعظم غلامی

دوره 5، شماره 17 ، دی 1403، صفحه 37-68

https://doi.org/10.22054/qric.2025.84688.408

چکیده
  در آیات قرآن، موضوع خلقت انسان با هدف آشنایی بشر با شگفتی‌های آفرینش و شناخت خداوند مطرح شده است. یکی از مباحث مهم درس زیست‌شناسی نیز، موضوع تولیدمثل و تکوین جنین است که بسیار مورد توجه دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. این موضوع از منظر ساحت اعتقادی، عبادی و دینی سند تحول، ظرفیت بالایی برای آموزش معلمان و دانش‌آموزان دارد. هدف از پژوهش ...  بیشتر

تجارب زیسته معلمان و دانش اموزان پایه ششم ابتدایی از برنامه درسی کار و فناوری

مختار ذاکری

دوره 5، شماره 17 ، دی 1403، صفحه 69-111

https://doi.org/10.22054/qric.2025.84570.406

چکیده
  هدف این مطالعه، بررسی تجارب زیسته معلمان و دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی از برنامه درسی کار و فناوری است. پژوهش با روش کیفی و با نظام کدگذاری استقرایی به‌انجام رسیده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می‌دهد، 15 مقوله شامل کمبود امکانات و تجهیزات، عدم تخصیص بودجه موردنیاز، سنگین‌بودن حجم کتاب‌های پایه ششم، عدم تنوع و کارایی فعالیت‌های ...  بیشتر

مطالعه کیفی پیامدهای برنامه‌درسی پاسخگو در آموزش عالی (مطالعه موردی: رشته علوم تربیتی)

محمدحسن حسنی؛ هایده عاشوری؛ فاطمه احمدبیگی؛ مرضیه رمضانی

دوره 5، شماره 17 ، دی 1403، صفحه 113-152

https://doi.org/10.22054/qric.2025.84414.405

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه کیفی پیامدهای برنامه درسی پاسخگو در دوره کارشناسی علوم تربیتی است. برای نیل به این مقصود، پژوهشگر از روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا استفاده نمود. مشارکت‌کنندگان پژوهش اعضای هیأت علمی متخصص و صاحبنظر در حوزه برنامه‌ریزی درسی و خبرگان حوزه برنامه‌ریزی آموزش عالی و دانشگاه بودند که از این میان، 18 نفر به ...  بیشتر

چالش انعطاف‌پذیری برنامه درسی آموزش الکترونیک دانشگاه پیام نور

مژده کیانی

دوره 5، شماره 17 ، دی 1403، صفحه 153-178

https://doi.org/10.22054/qric.2025.84340.403

چکیده
  انعطاف‌پذیری در آموزش الکترونیکی یکی از مفاهیم مهم آموزشی است که با تغییر سبک آموزش در دوران همه‌گیری کووید-19 بیشتر مورد توجه قرار گرفت. تغییر ناگهانی روش تدریس از حضوری به آنلاین به بزرگترین چالش برای کیفیت آموزش تبدیل شد. در برنامه درسی آنلاین، انعطاف و تعامل مهم است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی رویکرد تفسیری پدیدارشناختی ...  بیشتر

تجربه زیسته دانش اموزان از تدریس معلمان تازه خدمت

شهلا بهرامی؛ علیرضا صادقی

دوره 5، شماره 17 ، دی 1403، صفحه 179-206

https://doi.org/10.22054/qric.2025.84119.399

چکیده
  نومعلمان می‌توانند در کنار فرصت‌های زیادی که در زمینه تدریس برای دانش‌آموزان ایجاد کنند، همواره با چالش‌هایی نیز در این زمینه مواجه باشند که نیاز است مورد بررسی قرار گیرد. به همین منظور این پژوهش با هدف بررسی تجربه زیسته دانش‌آموزان از تدریس نومعلمان و در چارچوب روش پژوهش کیفی و طرح پدیدار شناسی اجرا شد. شرکت کنندگان در این پژوهش ...  بیشتر