ارائه الگوی دانش فرهنگی مبتنی بر بوم معلمان مقطع ابتدایی استان کرمان؛ یک مقاله کیفی

محمدجواد ابراهیم آبادی

دوره 5، شماره 16 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2023.72628.362

چکیده
  هدف از انجام این تحقیق ارائه الگوی دانش فرهنگی مورد نیاز معلمان مقطع ابتدایی استان است. رویکرد پژوهش کیفی و از روش گرندد تئوری استفاده شد. میدان پژوهش شامل اساتید دانشگاه فرهنگیان کرمان، معلمان ابتدایی استان است. در این پژوهش به منظور دستیابی به اطلاعات عمیق ، با 13 نفر ازافراد صاحب اطلاع مصاحبه بعمل آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در نرم ...  بیشتر

تعلیمات دینی نابارور در دوره دوم متوسطه

حسن نجفی؛ سمانه فراهانی

دوره 5، شماره 16 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2025.83326.395

چکیده
  هدف پژوهش حاضر شناسایی موارد نابارور در تعلیمات دینی دوره دوم متوسطه بود. روش تحقیق پیمایش کیفی و مشارکت‌کنندگان آن 48 دانش‌آموز دوره دوم متوسطه شهر قم در رشته علوم انسانی بودند. داده‌ها از طریق مصاحبه جهت‌دار و قاعده‌مند جمع‌آوری شد. یافته‌ها نشان داد تعلیمات دینی دارای مطالبی تکراری (هدف آفرینش، معاد، نماز، روزه، بعثت و استعمار)، ...  بیشتر

تدوین الگوی مطلوب آموزش در دوره ابتدایی مبتنی بر رویکرد تلفیقی استیم

ملیکا اسکندری؛ علی حسینی خواه؛ سعید ضرغامی

دوره 5، شماره 16 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2025.82029.390

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی مطلوب آموزش در دوره ابتدایی مبتنی بر رویکرد تلفیقی استیم می‌باشد. پارادایم این پژوهش کیفی است. روش انجام این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه منابع، اعم از مقالات و پژوهش‌های لاتین صورت‌گرفته در زمینه استیم از سال 2010 تا 2023 می‌باشد که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی شیوه های بکارگیری فناوری های نوین آموزشی در دانشگاه های مجازی و الکترونیکی ایران و برخی کشورهای آسیایی

مریم انصاری؛ محبت شاهنده

دوره 5، شماره 16 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2025.83159.394

چکیده
  هدف این پژوهش «مطالعه تطبیقی شیوه‌های به‌کارگیری فناوری‌های نوین آموزشی در دانشگاه‌های ایران و سایر کشورهای آسیایی» بود. پژوهش کیفی و با شیوه توصیفی- تطبیقی انجام شد. حوزه پژوهش شامل دانشگاه‌های ایران، که از سیستم آموزش از راه دور و مجازی و آموزش‌های الکترونیکی و فناوری‌های نوین بهره برده‌اند و همچنین، دانشگاه های باز ...  بیشتر

سنتز پژوهشی چالش‌های بومی‌سازی برنامه‌های درسی و راهکارهای پیش رو

شیوا جلایری لایین

دوره 5، شماره 16 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2023.59841.318

چکیده
  advancing issues of localization, it has been shown that curriculum localization faces enormous challenges. Therefore, the present study was conducted to identify the challenges of localization of curricula at home and abroad. The present study is of qualitative type and synthesis research method. The inclusion criteria of researchers in this study were related to the researcher's goal and localization of curricula between 1376-1386 and 2000-2019. Coding method was used to analyze the data. It has been found that localization of their food programs with severe challenges such as, global challenge, ...  بیشتر

تحلیل محتوای تصاویر زیست‌شناسی کتاب‌های علوم تجربی متوسطه اول بر اساس ساحت‌های شش‌گانة سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش به روش آنتروپی شانون

اعظم غلامی

دوره 5، شماره 16 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2025.82726.391

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل محتوای تصاویر بخش زیست‌شناسی کتاب‌های علوم تجربی دوره اول متوسطه بر اساس ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به روش آنتروپی شانون است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن کیفی و از نوع تحلیل محتوای جهت‌دار است. جامعه آماری پژوهش، کتب درسی علوم تجربی دوره اول متوسطه (1402-1401) و سند تحول بنیادین آموزش ...  بیشتر