نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی از حیث توجه به شکوفاسازی مهارتهای نوشتاری و درک و فهم دانشآموزان است تا از این طریق متوجه بشویم که چه میزان به این دو مهارت در کتب فارسی پرداخته اند. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و با توجه به ماهیت مقیاس اندازهگیری از نوع اسمی است. پژوهش حاضر از لحاظ اجرا از نوع توصیفی_ تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کتب فارسی مقطع ابتدایی دانشآموزان(پایه اول تا ششم) در سال تحصیلی1402_1403 است. روش نمونه گیری به شیوه تمام شمار بود. ابزار اندازه گیری داده ها چک لیست نحلیل محتوای کتب فارسی دوره دبستان، محقق ساخته بوده که بر مبنای مولفه های مهارت نوشتاری و درک و فهم ساخته شده است. مولفه های مهارت نوشتاری شامل نوشتن غیر فعال، نوشتن نیمه فعال و نوشتن فعال می شود. مولفه درک و فهم، درک مطلب، است که تمامی کتب نوشتاری و خوانداری دوره دبستان بر اساس چک لیست خودساخته مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه ای که از این تحلیل بدست آمد میتوان گفت به طور کلی از مجموع دادههای موجود، بیشترین داده مربوط به کتاب نوشتاری است. پایه و اساس مهارت نوشتاری و درک و فهم از دوره دبستان آغاز می شود. در درک و فهم کتاب خوانداری توجه بیشتری نسبت به درک مطلب دارد و بین پایه های مختلف در میزان مطالب موجود بحث نوشتاری و درک و فهم تفاوت معنی داری وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Content Analysis of Elementary School Persian Books in Terms of Attention to the Flourishing of Writing Skills and Students Understanding
نویسندگان [English]
- Akbar Jadidi Mohammadabadi
- Fariba Dortaj
- Azita Salajegheh
Assistant Professor of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research is to analyze the content of Persian books in elementary school in terms of paying attention to the development of students' writing skills and comprehension in order to find out how much these two skills have been covered in Persian books. This research is based on the objective of the applied type and according to the nature of the measurement scale, it is of the nominal type. The current research is descriptive-analytical in terms of implementation. The statistical population of this research includes the Persian books of elementary school students (grades 1 to 6) in the academic year 2023-2024. The sample and statistical population are the same. The data measurement tool is the Nahilil content analysis checklist of primary school Persian books, created by a researcher based on the components of writing skills and comprehension. The components of writing skills include passive writing, semi-active writing and active writing. The component of comprehension is reading comprehension, which was analyzed based on a self-made checklist. The result obtained from this analysis can be said that, in general, from the total of available data, the most data is related to written books. The foundation of writing skills and comprehension begins in elementary school. In order to achieve the necessary literacy, In the understanding and understanding of books, reading is more important than understanding the content, and there is a significant difference between the different levels in the amount of written discussion content and comprehension.
کلیدواژهها [English]
- Content analysis
- Persian books
- Writing skills
- Comprehension