نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه علوم تربیتی
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی رویکردها و نظریه های حمایت کننده از فرهنگ بومی انجام شد. در این راستا ابتدا کلیه پژوهش ها و اسناد با استفاده از روش مرور سیستماتیک شناسایی شده و سپس مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند. نتایج نشان داده که سه دسته رویکرد در مبانی نظری به عنوان عوامل پیش برنده و حمایت کننده از بومی سازی برنامه های درسی وجود دارند که یک دسته جنبه تجویزی و توصیفی دارند و بیشتر برای توصیف عناصر برنامه درسی مانند محیط یادگیری، نوع آموزش، نقش دانش آموز و ...دستوالعمل هایی را در این زمینه ارائه می دهند . دسته دیگر بیشتر نگاه عدالت بخشی داشته که دفاع از حقوق انسانی، عدالت آموزشی و برنامه درسی چند فرهنگی را سرلوحه رسالت خود قرار می دهند و در قالب نگرشهای نو در برنامه درسی ظاهر شده اند . دسته دیگر نیز نگاه ایدئولوژی داشته و برای طراحی برنامه درسی بومی حدود ثغور ها را مشخص نموده است. اما در بحث انتخاب و تطبیق پذیری تئوری منتخب مشخص شده که تئوری درخت از نظریه چنگ بالاترین مطابقت پذیری را با برنامه درسی بومی در کشور چند قومیتی ایران دارد. لذا این تئوری می تواند به عنوان مبانی نظری پیش برنده و حمایت کننده و همسو با بومی سازی به عنوان تکیه گاه در طراحی الگوهای بومی سازی برنامه های درسی در ایران کثیرالقوم قرار گیرد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the driving theories of the localization of curriculum and determining the chosen direction
نویسنده [English]
- shiva jalayeri laeen
Department of Educational Science
چکیده [English]
This research was conducted with the aim of examining approaches and theories supporting indigenous culture. In this regard, first, all research and documents were identified using a systematic review method and then subjected to qualitative content analysis. The results showed that there are three categories of approaches in theoretical foundations as factors driving and supporting the localization of curricula, one category having a prescriptive and descriptive aspect and providing instructions in this field to describe curriculum elements such as the learning environment, type of education, student role, etc. The other category has a more justice-oriented perspective that puts the defense of human rights, educational justice, and multicultural curriculum at the forefront of its mission and has appeared in the form of new attitudes in the curriculum. The other category has an ideological perspective and has determined the boundaries for designing an indigenous curriculum. However, in the discussion of the selection and adaptability of the selected theory, it has been determined that the tree theory has the highest compatibility with the indigenous curriculum in the multi-ethnic country of Iran. Therefore, this theory can be used as a theoretical basis that promotes and supports localization and is in line with localization as a support in designing localization patterns for curricula in multi-ethnic Iran.
کلیدواژهها [English]
- : Localization
- Curriculum
- Theoretical Foundations