نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه علوم تربیتی
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی رویکردها و نظریه های حمایت کننده از فرهنگ بومی انجام شد. در این راستا ابتدا کلیه پژوهش ها و اسناد با استفاده از روش مرور سیستماتیک شناسایی شده و سپس مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند. نتایج نشان داده که سه دسته رویکرد در مبانی نظری به عنوان عوامل پیش برنده و حمایت کننده از بومی سازی برنامه های درسی وجود دارند که یک دسته جنبه تجویزی دارند و بیشتر برای توصیف عناصر برنامه درسی مانند محیط یادگیری، نوع آموزش، نقش دانش آموز و ...دستوالعمل هایی را در این زمینه ارائه می دهند . دسته دیگر بیشتر نگاه رهایی بخشی داشته که ایجاد هوشیاری در افراد جهت دفاع از حقوق انسانی و تفاوت های فرهنگی را سرلوحه رسالت خود قرار می دهند و در قالب نگرشهای نو در برنامه درسی ظاهر شده اند . دسته دیگر نیز نگاه ایدئولوژی داشته و برای طراحی برنامه درسی بومی حدود ثغور ها را مشخص نموده است. اما در بحث انتخاب و تطبیق پذیری تئوری منتخب مشخص شده که تئوری درخت از نظریه چنگ بالاترین مطابقت پذیری را با برنامه درسی بومی در کشور چند قومیتی ایران دارد. لذا این تئوری می تواند به عنوان مبانی نظری پیش برنده و حمایت کننده و همسو با بومی سازی به عنوان تکیه گاه در طراحی الگوهای بومی سازی برنامه های درسی در ایران کثیرالقوم قرار گیرد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyze theories that advance the localization of curriculum determine the chosen direction
نویسنده [English]
- shiva jalayeri laeen
Department of Educational Science
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate approaches and theories that support indigenous cultur In this regard, first, all research and documents were identified using the systematic review method and then analyzed for qualitative content e. The results show that there are three categories of approaches on theoretical grounds as factors that promote and support the localization of curricula that have a prescriptive category and are more to describe the elements of the curriculum such as learning environment, type of education, student role and ... provide guidelines in this regard. The other group has a more liberating view that puts the creation of awareness in people to defend human rights and cultural differences at the top of their mission and has appeared in the curriculum in the form of new attitudes. The other group has an ideological view and has determined the boundaries of the scales for designing the native curriculum.
کلیدواژهها [English]
- : Localization
- Curriculum
- Theoretical Foundations