نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزش و پرورش

10.22054/qric.2024.81946.389

چکیده

هدف از این پژوهش اولویت‌بندی مهمترین شاخص‌ها و مؤلفه‌های الگوهای برنامه‌درسی شایستگی محور است.از مهمترین موضوعات در حوزه برنامه‌درسی، طراحی و ارائه الگوی برنامه درسی شایستگی‌محور است، بطوری که اندیشمندان و پژوهشگران متعددی در این رابطه به نظریه پردازی پرداخته و الگوهای متعددی با مؤلفه‌ها و شاخصه‌های متفاوت و گاهاً مشترک ارائه نموده‌اند. با توجه به تعدد الگوهای ارائه شده با وسعت شاخصه‌ها و مؤلفه های مطرح شده در هر کدام از آنها شناسایی، ارزیابی و اولویت‌بندی این الگوها از منظر کاربرد و اثرگذاری بهتر، کاری بس دشوار است. از این رو بررسی و اولویت‌بندی مهمترین شاخصه‌های مطرح شده در این الگوها و شناسایی مؤلفه‌های پرتکرار که نشان دهنده اهمیت آن مؤلفه است می‌تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. به همین منظور در این پژوهش با بهره گیری از رویکردی تطبیقی و به روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی، شناسایی و ارزیابی مؤلفه‌های چهار الگوی برنامه‌درسی شایستگی محور مطرح شده از سوی چادها(2006)، ریان(2011)، دیلمور و همکاران(2001) و ریچاردز (2013) پرداخته شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که شاخصه‌ها و مؤلفه‌های پرتکرار و دارای اولویت در این الگوها، مؤلفه های آموزش، روش‌های تدریس و ارزشیابی هستند. همچنین مؤلفه‌هایی نظیر مصادیق شایستگی و فرآیند یادگیری نیز در اولویت بعدی قرار دارد. آنچه از یافته‌های پژوهش حاصل گردید، این موضوع بود که شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مشترک و پرتکرار از نقش تعیین کنندگی بالاتری نسبت به مؤلفه‌ها و شاخصه‌های کم تکرار برخوردارند، بنابراین استفاده از مؤلفه‌های پرتکرار در الگوهای پیشنهادی آتی می‌تواند اثرات مطلوبتری در حوزه برنامه‌درسی شایستگی محور داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explaining the dimensions of competency-based curriculum patterns in order to determine the basic indicators and components

نویسنده [English]

  • Mahdiyeh karimi

Education department

چکیده [English]

The purpose of this study is to prioritize the most important indicators and components of competency-based curriculum models. the most important issues in the field of curriculum is the design and presentation of competency-based curriculum model, so that many thinkers and researchers have theorized in this regard and have presented several models with different and sometimes common components and characteristics. Given the multiplicity of models presented with the breadth of features and components in each of them, identifying, evaluating and prioritizing these models in terms of better application and effectiveness is a very difficult task. Therefore, reviewing and prioritizing the most important characteristics of these patterns and identifying repetitive components that indicate the importance of that component can be very important.Therefore, in this study, using a comparative and descriptive-analytical approach to study, identify and evaluate the components of the four competency-based curriculum models proposed by Chadha (2006), Ryan (2011), Dilmore et al (2001) and Richards (2013). Findings showed that the most frequent and priority features and components in these patterns are the components of education, teaching methods and evaluation. Components such as examples of competency and the learning process are also in the next priority What was found from the research findings was that common and repetitive features and components have a higher determinant role than less repetitive components and features, so the use of repetitive components in future proposed models can have more favorable effects in the field of competency-based curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competency-oriented curriculum
  • Chadha
  • Ryan
  • Dilmore et al
  • Richards