الگوی برنامه درسی آموزش بورس به دانش آموزان دوره دوم متوسطه

میثم عجم؛ محمد اکبری بورنگ

دوره 5، شماره 15 ، تیر 1403، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/qric.2025.61546.332

چکیده
  بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل و رسمی سرمایه است و از جمله بازار های معاملاتی است که نقش به سزایی در رشد اقتصادی دارد. دانش آموزان می توانند با طی کردن مراحل آموزش بورس در زمینه های مختلف با خاطری آسوده به سرمایه گذاری بپردازند. در این پژوهش پس از بیان اهداف طراحی برنامه درسی آموزش بورس به بیان تاریخچه و تعریف بورس پرداختیم و به تحلیل ...  بیشتر

کدام دانش ارزشمند‌تر است؟ بررسی و مقایسه‌ی دانش ارزشمند از منظر دو ایدئولوژی کارآیی اجتماعی و بازسازی اجتماعی

آرش ابراهیم‌زاده

دوره 5، شماره 15 ، تیر 1403، صفحه 25-55

https://doi.org/10.22054/qric.2025.72657.364

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی دانش ارزشمند برنامه درسی از منظر دو ایدئولوژی کارایی اجتماعی و بازسازی اجتماعی که همواره در تقابل تاریخی با یکدیگر قرار داشته‌اند، پرداخته است. روش پژوهش حاضر اسنادی _ کتابخانه‌ای و از نوع تحلیلی_توصیفی بوده است. روش گردآوری داده‌ها از طریق تحلیل متن و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل محتوا بوده است. ...  بیشتر

برنامه‌درسی حفظ محیط زیست: الگویی نوین در طراحی سرفصل‌های درسی برای آموزش پایدار

کامران مالکپور لپری؛ زهرا کریمیان؛ اعظم بختیاری

دوره 5، شماره 15 ، تیر 1403، صفحه 57-89

https://doi.org/10.22054/qric.2025.83205.396

چکیده
  با توجه به چالش‌های روزافزون محیط‌زیستی و ضرورت سازگاری سیستم‌های آموزشی با نیازهای آینده، طراحی برنامه‌های درسی که هم‌راستا با اصول آموزش پایدار و حفظ محیط‌زیست باشد، بیش از پیش احساس می‌شود. از این رو هدف این پژوهش، طراحی الگویی نوینی برای تدوین سرفصل‌های آموزشی است که با بهره‌گیری از اصول برنامه درسی سبز، چارچوبی جامع و ...  بیشتر

تحلیل رویکردهای بومی سازی برنامه های درسی علوم انسانی در نظام آموزش عالی

سولماز نورآبادی؛ یداله اسفندیاری

دوره 5، شماره 15 ، تیر 1403، صفحه 91-119

https://doi.org/10.22054/qric.2025.37675.249

چکیده
  با وجود اینکه فرهنگ و تمدن ایرانی از کامل‌ترین و بالاترین مرتبه تعالیم الهی نشأت می‌گیرد، نظام آموزشی بخصوص نظام دانشگاهی نتوانسته مدل مناسبی در برنامه‌های درسی ارائه دهد که با شرایط فرهنگی در سراسر کشور متناسب باشد. حال این سؤال مطرح است که «برای داشتن تعلیم و تربیتی با نگاه بومی بخصوص در برنامه‌های درسی علوم انسانی نظام دانشگاهی ...  بیشتر

سنتزپژوهی چالش‌های تغییر سبک‌های یاددهی –یادگیری در نظام های آموزشی در دوران شیوع کرونا

سکینه شرفی؛ حسین مومنی مهموئی

دوره 5، شماره 15 ، تیر 1403، صفحه 121-169

https://doi.org/10.22054/qric.2023.58744.315

چکیده
  ویروس کرونا جوامع آموزشی را به ویژه از نظر تغییر گسترده به سمت یادگیری آنلاین، تحت تاثیر قرار داده است. این به معنای تبدیل سریع برنامههای درسی و سبکهای یادگیری به یک بستر دیجیتال است. ایجاد تغییر در برنامههای درسی بدون بررسی و کنترل دقیق تمامی عوامل تاثیرگذار درآن نمیتواند به تغییرات اثربخش منجرگردد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، به روش ...  بیشتر

سنخ‌شناسی الگوهای اقتدار معلمان و تحلیل کیفی نسبت آن با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان

سیروان محمودی؛ علیرضا قربانی؛ هانا ابراهیم پور

دوره 5، شماره 15 ، تیر 1403، صفحه 171-211

https://doi.org/10.22054/qric.2025.76826.375

چکیده
  هدف پژوهش حاضر شناسایی الگوهای مختلف اقتدار معلمان و تحلیل کیفی نسبت آن با عملکرد (کمی-کیفی) تحصیلی دانش‌آموزان است. پژوهش با روش کیفی –گراندد تئوری یا روش نظریه بنیادی- با کاربست روش نمونه‌گیری هدف‌مند و نظری و با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 32 دانش-آموزان پسر مقطع متوسطه دوره اول، (هفتم و هشتم) انجام گرفته‌است. ...  بیشتر