نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

تربیتی، الزهرا، تهران

10.22054/qric.2024.42895.266

چکیده

تتدریس به عنوان یک رویکرد هنری زیباشناسانه، مربیان را قادر می‌سازد تا با مجموعه ای از اقدامات عملی که مبننی بر قضاوت های فردی ناوابسته به نظم از پیش تعیین شده است در موقعیت های پیچیده کلاسی مانند یک هنرمند ظاهر شوند. در واقع هدف اصلی این پژوهش بهره‌گیری از سه اصطلاح اساسی درعلم (سیستم، آنتروپی و پلی‌مورفیسم) به منظور تحلیل دو موضوع مهم در عرصه تعلیم و تربیت (تدریس و برنامه درسی) است. در پژوهش حاضر در ابتدا، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی رابطه تدریس با برنامه درسی و نقش‌های معلم در کیفیت مؤثر تدریس مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت نیز دیدگاه آنتروپی در رابطه برنامه درسی با تدریس و رابطه بین پلی‌مورفیسم و آنتروپی تشریح می‌گردد. نتایج پژوهش حاکی از این است، که رابطه تدریس با برنامه درسی دارای آنتروپی منفی است. ازطرفی لزوم نقشهای متعدد معلم در برنامه‌‌درسی باعث می‌گردد، که اینرابطه را می توان پلی‌مورفیسم (چندریختی) نامید. نتیجه این پژوهش می‌تواند در درک رابطه تدریس با برنامه درسی و نقش‌های معلم در کیفیت تدریس آموزش مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between curriculum and teaching: Entropy perspective

نویسنده [English]

  • leila habibi

education, Alzahra, Tehran

چکیده [English]

Teaching as an aesthetic art approach enables educators to appear like an artist in complex classroom situations with a set of practical actions based on individual judgments independent of predetermined order. In fact, the main goal of this research is to use three basic terms in science (system, entropy and polymorphism) in order to analyze two important issues in the field of education (teaching and curriculum). In the present research, at first, using the descriptive-analytical method, the relationship between teaching and the curriculum and the roles of the teacher in the effective quality of teaching are examined. Finally, the view of entropy is explained in the relationship between curriculum and teaching and the relationship between polymorphism and entropy. The research results indicate that the relationship between teaching and curriculum has negative entropy. On the other hand, the need for multiple roles of the teacher in the curriculum causes this relationship to be called polymorphism. The result of this research can be used in understanding the relationship between teaching and curriculum and teacher's roles in teaching quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entropy
  • curriculum
  • polymorphism
  • teaching
  • system
  • teacher