دوره 4 (1402)
دوره 3 (1396)
دوره 2 (1395)
دوره 1 (1394)
محل چاپ ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار زمستان 1394
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندی 15%
زبان مجله فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه داوری و چاپ بله
نوع مجله علمی 
نوع داوری داوری بسته و حداقل 2 داور
زمان داوری حداقل 9 هفته و حداکثر 6ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 5
تعداد شماره‌ها 14
تعداد مقالات 84
تعداد نویسندگان 196
تعداد مشاهده مقاله 135,242
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 132,563
نسبت مشاهده بر مقاله 1610.02
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1578.13
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 393
تعداد مقالات رد شده 214
درصد عدم پذیرش 54
تعداد مقالات پذیرفته شده 81
درصد پذیرش 21
زمان پذیرش (روز) 544
تعداد پایگاه های نمایه شده 4
تعداد داوران 141

نشریه پژوهش‌های کیفی در برنامه درسی یک نشریه علمی با داوری بسته، دو سو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علامه طباطبائی، به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی، با درجه علمی و با رتبه ج در ایران منتشر می‌شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث برنامه‌ریزی درسی پایه‌گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه برنامه‌ریزی درسی انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم برنامه‌ریزی درسی را گزارش می‌دهند می‌باشد.  نشریه با استفاده از سامانه مشابهت‌یابی اقدام به همانندجویی مقالات کرده و مقالاتی با همانندی حداکثر 15 درصد را می‌پذیرد. این نشریه برای بررسی، پردازش و انتشار مقالات علمی از نویسنده/نویسندگان، نهادها و سازمان‌های پژوهشی مبلغ دو میلیون ریال جهت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می‌کند و در صورت پذیرفته‌ شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال جهت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسنده/نویسندگان دریافت می‌گردد. مابقی هزینه‌های نشریه از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می‌شود. 

بررسی خوانش پست مدرنیسم از تحولات دانش با تاکید بر دیدگاه فوکو و الزامات آن برای عناصر برنامه درسی

هادی قادریانی؛ ایراندخت فیاض؛ مصطفی قادری؛ اکبر راهنما

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.60169.320

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر باهدف پاسخ به این سؤال که نگرش نسبت به دانش چه الزاماتی را برای عناصر برنامه درسی به دنبال خواهد داشت؛ به بررسی تحولات دانش از دیدگاه پست‌مدرنیسم با تأکید بر دیدگاه فوکو پرداخته است. این پژوهش دارای رویکرد کیفی است که با روش مرور نظام‌مند صورت پذیرفت. محیط پژوهش (جامعه آماری) تمام تألیفات و مقالات مربوط به پست‌مدرنیسم، ...  بیشتر

واکاوی نظریه های پیش برنده بومی سازی برنامه های درسی و تعیین جهت گیری منتخب

شیوا جلایری لایین

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.52322.295

چکیده
  این تحقیق با هدف بررسی رویکردها و نظریه های حمایت کننده از فرهنگ بومی انجام شد. در این راستا ابتدا کلیه پژوهش ها و اسناد با استفاده از روش مرور سیستماتیک شناسایی شده و سپس مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند. نتایج نشان داده که سه دسته رویکرد در مبانی نظری به عنوان عوامل پیش برنده و حمایت کننده از بومی سازی برنامه های درسی وجود دارند ...  بیشتر

تحلیل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی از حیث توجه به شکوفاسازی مهارت‌های نوشتاری و درک و فهم دانش‌آموزان

اکبر جدیدی محمدآبادی؛ فریبا درتاج؛ آزیتا سلاجقه

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.81009.385

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی از حیث توجه به شکوفاسازی مهارت‌های نوشتاری و درک و فهم دانش‌آموزان است تا از این طریق متوجه بشویم که چه میزان به این دو مهارت در کتب فارسی پرداخته اند. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و با توجه به ماهیت مقیاس اندازه‏گیری از نوع اسمی است. پژوهش حاضر از لحاظ اجرا از نوع توصیفی_ ...  بیشتر

رابطه برنامه درسی و تدریس:دیدگاه آنتروپی

لیلا حبیبی

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.42895.266

چکیده
  تتدریس به عنوان یک رویکرد هنری زیباشناسانه، مربیان را قادر می‌سازد تا با مجموعه ای از اقدامات عملی که مبننی بر قضاوت های فردی ناوابسته به نظم از پیش تعیین شده است در موقعیت های پیچیده کلاسی مانند یک هنرمند ظاهر شوند. در واقع هدف اصلی این پژوهش بهره‌گیری از سه اصطلاح اساسی درعلم (سیستم، آنتروپی و پلی‌مورفیسم) به منظور تحلیل دو موضوع ...  بیشتر

شناسایی مؤلفه‌های تفکر فلسفی لیپمن درکتاب داستان پینوکیو

فهیمه مسلمی؛ بابک شمشیری؛ امین ایزدپناه

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.81082.386

چکیده
  یکی از جدی‌ترین فعالیت‌هایی که در زمینه آموزش مهارت‌های فکری انجام شده است، برنامه فلسفه برای کودکان (فبک) است. صاحب‌نظران تعلیم و تربیت داستان را بهترین نثر برای برقراری ارتباط و ابزار مناسبی برای پرسش و پاسخ با کودکان می‌دانند و معتقدند، ذهنیت فلسفی در کودکان از طریق داستان شکل می‌گیرد. از این رو هدف از پژوهش پیش‌رو شناسایی مؤلفه‌های ...  بیشتر

تبیین ابعاد الگوهای برنامه درسی شایستگی محور به منظور تعیین شاخص‌ها و مولفه‌‌های اساسی

مهدیه کریمی

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/qric.2024.81946.389

چکیده
  هدف از این پژوهش اولویت‌بندی مهمترین شاخص‌ها و مؤلفه‌های الگوهای برنامه‌درسی شایستگی محور است.از مهمترین موضوعات در حوزه برنامه‌درسی، طراحی و ارائه الگوی برنامه درسی شایستگی‌محور است، بطوری که اندیشمندان و پژوهشگران متعددی در این رابطه به نظریه پردازی پرداخته و الگوهای متعددی با مؤلفه‌ها و شاخصه‌های متفاوت و گاهاً مشترک ارائه ...  بیشتر

طراحی و اعتباریابی ملاک ها و شاخص های ارزیابی کیفیت برنامه درسی مدارس متوسطه کشور: یک مطالعه موردی
دوره 1، شماره 2 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 107-144

https://doi.org/10.22054/qric.2016.1872

چکیده
  پژوهش حاضر مهمترین و اساسی‌ترین ملاک ها و شاخص‌های ارزیابی برنامه درسی مدارس گرداوری و توسط کارشناسان و متخصصین اعتبارسنجی بررسی گردید. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها، پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، 300 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش و متخصصین ارزیابی کیفیت دانشگاه می باشد. ابزار گرداوری داده ها، ...  بیشتر

نقد و بررسی نظریة «معلمان به عنوان روشنفکران تحول آفرین» در منظر هنری ژیرو
دوره 1، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 100-120

https://doi.org/10.22054/qric.2016.7483

چکیده
  هنری ژیرو(به عنوان یکی از مهم‌ترین متفکران جهانی تعلیم و تربیت) معلمان را روشنفکران تحول آفرین می‌داند و معتقد است که معلمان دارای نقش سیاسی و اخلاقی مهمی هستند و وظیفه دارند تا برای تحقق دموکراسی و جامعة مدنی پویا تلاش کنند. آن‌ها باید اهداف، محتوا، روش‌ها و فناوری‌های تدریس را به سوال بکشند و با نگاهی انتقادی به آن بنگرند. معلمان ...  بیشتر

رهبری معلم در اجرای برنامه درسی؛ چالش ها و فرصت ها
دوره 1، شماره 3 ، تیر 1395، ، صفحه 53-81

https://doi.org/10.22054/qric.2016.7069

چکیده
  چکیده برای سالیان بسیاری بحث در خصوص نقش معلم در اجرای برنامه درسی از جنبه‌های مختلفی در مباحث مدیریت آموزشی، نظارت و راهنمایی تعلیماتی و تأکید بر نقش وی در راهنماهای معلم مطرح بوده است. با این وجود توجه به نقش معلم در قالب عنوان«رهبری معلم» با محوریت اجرای برنامه درسی در ادبیات پژوهشی داخل موضوعی مغفول و ناشناخته می‌باشد. بر ...  بیشتر

نقد نظریه برنامه درسی بازسازی اجتماعی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1394، ، صفحه 81-100

https://doi.org/10.22054/qric.2015.1850

چکیده
  هدف این مقاله نقد نظریه برنامه درسی بازسازی اجتماعی است. در این نظریه کلیت برنامه درسی در خدمت تغییرات بنیادین جامعه بوده و معلم و دانش‌آموز به‌عنوان کنشگران اصلی برنامه درسی، نقش اساسی در ایجاد اصلاحات اجتماعی جامعه ایفا می‌کنند. روش مورداستفاده در این پژوهش، توصیفی – تحلیلی است و برای دستیابی به داده‌های معتبر از روش «بررسی ...  بیشتر

مدیریت اقتضایی مسیر اثربخشی در تمرکززدایی نظام برنامه درسی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1394، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22054/qric.2015.1846

چکیده
  یکی از بحثهای عمده تعلیم و تربیت دنیا تمرکز و تمرکززدایی در آموزش و پرورش است؛ نگاه ایستا به برنامه درسی از اثربخشی لازم برای آموزش و پرورش برخوردار نیست. بررسی آرای اکثر علمای تربیتی این دیدگاه را نشان میدهد. هدف از پژوهش حاضر این است که مدلی ارائه دهیم که با نگاهی پویا و با در نظر گرفتن مقتضیات محیطی برای پیمودن برنامه درسی در راه ...  بیشتر

ابر واژگان