نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور
چکیده
انعطافپذیری در آموزش الکترونیکی یکی از مفاهیم مهم آموزشی است که با تغییر سبک آموزش در دوران همهگیری کووید-19 بیشتر مورد توجه قرار گرفت. تغییر ناگهانی روش تدریس از حضوری به آنلاین به بزرگترین چالش برای کیفیت آموزش تبدیل شد. در برنامه درسی آنلاین، انعطاف و تعامل مهم است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی رویکرد تفسیری پدیدارشناختی در سال 1402-1403 انجام شد. هدف این پژوهش، مطالعه چگونگی تفسیر دانشجویان از چالش انعطافپذیری برنامه درسی آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور است. این مقاله نشان میدهد که چگونه پدیدارشناسی میتواند برای درک عبارات عینی تفکر انتقادی و برنامه درسی الکترونیکی استفاده شود. مشارکتکنندگان شامل 17 دانشجوی 19 تا 55 ساله دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش الکترونیکی رشتههای روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور بودند. روش نمونهگیری، هدفمند و نظری بود. دادهها از طریق 50 مصاحبه عمیق و مصاحبه گروهی متمرکز آنلاین، گردآوری شد. اشباع نظری پس از 50 مصاحبه به دست آمد. در فرآیند تحلیل دادهها 6 مقوله اصلی شکل گرفت: «چالش انعطافپذیری استاد»، «فقدان انعطافپذیری منابع آموزشی»،«فقدان انعطافپذیری ارزشیابی الکترونیکی»، «فقدان انعطافپذیری برای دروس عملی»،«چالش تعامل دانشجو و استاد» و «چالش فناوری». در فرایند مصاحبه گروهی متمرکز و تحلیل دادهها، تجربه درک مشترک دانشجویان در مورد «چالش انعطافپذیری استاد»، «فقدان انعطافپذیری منابع آموزشی» و «چالش فناوری» بازنمایی شد. درحالی که نظریههای حوزه یادگیری الکترونیکی بر «انعطافپذیری» تاکید دارند، چالش دانشجویان دانشگاه پیام نور، انعطافناپذیری اساتید، منابع آموزشی و چالش فناوری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The challenge of e-learning curriculum flexibility Payam Noor University
نویسنده [English]
- Mojdeh Kiani
member of faculty
چکیده [English]
Flexibility in E-learning is one of the most significant concepts in education that which received more attention with the change in the style of education during the corona virus era. The sudden change in the teaching method from face-to-face to online became the biggest challenge to the quality of education. The present study was carried out using the qualitative method of the phenomenological interpretive approach in 2024. The aim of this research is to study how to define and interpret the challenges and flexibility in e-learning in Payame Noor University. This article demonstrates how phenomenology can be used to understand the concrete expressions of critical thinking and e-curriculum. The participants include 17 Bachelor's and Master's degree e-learning students aged 19 to 55 in psychology and social sciences . The sampling method was theoretical. Data were collected through 50 in-depth interviews and online focus group interviews. Data saturation was achieved after 50 interviews. In the data analysis process, 6 main categories were formed: "Professor flexibility challenge", "Lack of flexibility of educational resources", "Lack of flexibility of electronic assessment", "Lack of flexibility for practical lessons", "Student- professors' interaction challenge", "Technology challenge". In the process of focus group interviews and data analysis, the students' shared understanding of the "challenge of professor flexibility," "lack of flexibility of educational resources," and "challenge of technology" was represented. While theories in the field of E-learning emphasize "flexibility," the challenge for students at Payam Noor University is the inflexibility of professors, educational resources, and the challenge of technology.
کلیدواژهها [English]
- Curriculum flexibility,"
- E-learning"
- ,, "
- student-professor interaction"
- , "
- e-assessment Flexibility, Educational"
- "
- technology challenges"
- ,,"
- Payame Noor University"