واکاوی نارسایی‌های مؤثر بر عدم استفاده از طرح درس توسط ‏‏آموزگاران دوره ابتدایی

مریم اصفهانی

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.87659.427

چکیده
  هدف پژوهش حاضر واکاوی نارسایی‌های مؤثر بر عدم استفاده از طرح درس توسط آموزگاران دوره ‏ابتدایی استان قزوین است. پژوهش به روش تحلیل مضمون (براون و کلارک، 2006) انجام شد. به‌منظور ‏گردآوری داده‌ها، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 20 آموزگار شاغل در مدارس ابتدایی استان قزوین استفاده ‏شده است. تحلیل داده‌ها در فرایند کدگذاری با کمک ...  بیشتر

اندازه‌گیری مبتنی بر برنامۀ درسی خواندن: مروری بر چیستی، چرایی و چگونگی

مرتضی حسن زاده؛ فرشته لطفی سرابی؛ اسماعیل سعدی پور

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.85589.412

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مروری بر ماهیت، زمینه‌های توسعه و کاربردهای اندازه‌گیری مبتنی بر برنامۀ درسی به‌منزلۀ روشی کارآمد برای سنجش مهارت خواندن انجام شد. روش پژوهش مرور ادبیات یکپارچه بود که از چهار مرحله تشکیل می‌شد. از میان 817 سند، در نهایت 43 مورد وارد مطالعه و متن آن‌ها با رویکردی انتقادی تحلیل شد. برای مدیریت اسناد از پروتکل پریزما ...  بیشتر

صدای هنر در دبستان: نگرش معلمان و دانش‌آموزان دورۀ دوم ابتدایی دربارۀ اجرای برنامه درسی هنر

فرناز رجائی آسی بلاغ؛ زهرا صالحی متعهد؛ احسان اکرادی

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.87648.429

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی نگرش معلمان و دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی درباره اجرای برنامه درسی هنر بود. از روش پیمایش کیفی با رویکرد استقرایی استفاده شد. مشارکت‌کنندگان شامل تمامی معلمان و دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهر قدس در سال تحصیلی 1404-1403 بودند. از این میان، 10 معلم و 10 دانش‌آموز به‌روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته ...  بیشتر

تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی از نظر توجه به سواد فناورانه

سیروس محمودی

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.84182.401

چکیده
  این پژوهش با هدف ارزیابی کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی از نظر توجه به حوزه‌های سواد فناورانه انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود و جامعه آماری شامل کلیه کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی بوده است که با توجه به محدودیت جامعه آماری، نمونه‌گیری انجام نشده و همه کتاب‌های درسی این ...  بیشتر

بررسی ابعاد تربیت اخلاقی در برنامه درسی ریاضی دوره دوم ابتدایی ایران

حجت افتخاری

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.86042.415

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی ابعاد تربیت اخلاقی در برنامه درسی ریاضی دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش با رویکرد توصیفی و به روش تحلیل محتوا انجام شد و جامعه آماری آن، کتاب‌های ریاضی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بود که به صورت تمام‌شمار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها، چک‌لیستی برگرفته از اسناد ...  بیشتر

تجارب معلمان ابتدایی از درس پژوهشی: دلالت هایی برای رهبری برنامه درسی

جمال سلیمی؛ علی امینی باغ؛ مهدی محمد لعل آبادی

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.84276.402

چکیده
  در پژوهش حاضر، تجارب زیسته معلمان از انجام درس‌پژوهی و پیامدهای آن برای مدیریت برنامه درسی مورد واکاوی قرار گرفت. رویکرد پژوهش، کیفی و مبتنی بر پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه پژوهش شامل معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 403-402 بود که تجربه عملی درس‌پژوهی داشتند. شرکت‌کنندگان بر اساس نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله‌برفی ...  بیشتر