نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22054/qric.2025.87659.427

چکیده

هدف پژوهش حاضر واکاوی نارسایی‌های مؤثر بر عدم استفاده از طرح درس توسط آموزگاران دوره ‏ابتدایی استان قزوین است. پژوهش به روش تحلیل مضمون (براون و کلارک، 2006) انجام شد. به‌منظور ‏گردآوری داده‌ها، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 20 آموزگار شاغل در مدارس ابتدایی استان قزوین استفاده ‏شده است. تحلیل داده‌ها در فرایند کدگذاری با کمک نرم‌افزار ‏MAXQDA‏ در سه گام انجام شد. در گام ‏اول کدهای اولیه(مضامین پایه) بر پایه ی شواهد، استخراج شد و ‏در گام بعدی با ‏دسته بندی آنها به مضامین ‏سازمان دهنده دست یافتیم و در گام آخر آنها را حول محور ‏اصلی تجمیع کرده ‏و مضامین فراگیر را ‏استخراج کردیم. مضامین فراگیر در پژوهش حاضر نشان دادند که نارسایی‌های موثر بر عدم استفاده از طرح ‏درس توسط آموزگاران در سه محور کلی فردی(روانشناختی)، سازمانی و آموزشی تعبیه می شود. ‏چالش‌های‎ ‎انگیزشی‎ ‎و‎ ‎مشارکت، کمبود‎ ‎مهارت‌ها‎ ‎و‎ ‎آشنایی‎ ‎با‎ ‎روش‌های‎ ‎نوین،کمبود‎ ‎دانش‎ ‎و‎ ‎شناخت‎ ‎‎آموزشی، محدودیت‌های‎ ‎محیطی‎ ‎و‎ ‎ساختاری، فشار‎ ‎محتوا‎ ‎و‎ ‎برنامه، عدم‎ ‎حمایت‎ ‎و‎ ‎هماهنگی‎ ‎سیستم‎ ‎‎آموزشی و تفاوت‌های‎ ‎فرهنگی‎ ‎و‎ ‎ویژگی‌های‎ ‎رشدی به‌عنوان نارسایی‌های موثر بر عدم استفاده از طرح ‏درس شناخته شدند. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که بهبود شرایط آموزشی، تقویت حمایت‌های مدیریتی و ‏مالی و بازطراحی دوره‌های آموزشی متناسب با نیازهای معلمان می‌تواند زمینه‌ساز به‌کارگیری اثربخش طرح ‏درس و ارتقای کیفیت تدریس در دوره ابتدایی شود.‏

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of factors affecting the non-use of lesson plans ‎by elementary school teachers

نویسنده [English]

  • maryam esfahani

Assistant Professor, Department of ‎Educational Sciences, Farhangian ‎University, Tehran, Iran ‎

چکیده [English]

The aim of this study is to analyze the shortcomings affecting the lack of use ‎of lesson plans by primary school teachers in Qazvin province. The research ‎was conducted using thematic analysis (Brown and Clark, 2006). In order to ‎collect data, semi-structured interviews were used with 20 teachers working ‎in elementary schools in Qazvin province. Data analysis was performed in ‎three steps during the coding process using MAXQDA software. In the first ‎step, the initial codes (basic themes) were extracted based on the evidence, ‎and in the next step, we categorized them to obtain organizing themes, and in ‎the final step, we grouped them around the main axis and extracted ‎overarching themes. The overarching themes in the present study showed ‎that the deficiencies affecting the lack of use of lesson plans by teachers are ‎embedded in three general axes: individual (psychological), organizational, ‎and educational. Motivational and participation challenges, lack of skills and ‎familiarity with new methods, lack of educational knowledge and ‎understanding, Environmental and structural limitations, content and ‎program pressure, lack of support and coordination of the educational ‎system, and cultural differences and developmental characteristics were ‎identified as deficiencies affecting the lack of use of lesson plans. Data ‎analysis shows that improving educational conditions, strengthening ‎managerial and financial support, and redesigning educational courses to suit ‎teachers' needs can pave the way for effective implementation of lesson ‎plans and improving the quality of teaching in primary schools.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elementary Teachers
  • Curriculum Planning Lesson Plan
  • Failure‏.‏‎ ‎