نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 تهران، دهکده المپیک، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
3 استاد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگده علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مروری بر ماهیت، زمینههای توسعه و کاربردهای اندازهگیری مبتنی بر برنامۀ درسی بهمنزلۀ روشی کارآمد برای سنجش مهارت خواندن انجام شد. روش پژوهش مرور ادبیات یکپارچه بود که از چهار مرحله تشکیل میشد. از میان 817 سند، در نهایت 43 مورد وارد مطالعه و متن آنها با رویکردی انتقادی تحلیل شد. برای مدیریت اسناد از پروتکل پریزما استفاده شد. نتایج نشان داد که اندازهگیری مبتنی بر برنامۀ درسی شیوهای معتبر برای سنجش عملکرد دانشآموزان در مهارتهای تحصیلی پایه از جمله خواندن است. کاوشگرهای سیالی بلندخوانی، هزارتو و سواد آغازین از مهمترین ابزارهای سنجش خواندن و پیشنیازهای آن به شمار میروند. این شیوه که پیدایش آن در جنبش شواهدبنیاد ریشه داشت امروز به عنصری حیاتی در ارائۀ خدمات چندسطحی تبدیل شده است. از مهمترین کاربردهای آن میتوان به تولید پایگاه دادۀ معتبر، مداخلۀ زودهنگام، غربالگری، پایش پیشرفت و توسعه و ارزیابی برنامههای مداخله اشاره کرد. در ادامه، پیرامون این رویه و کاربست آن در خواندن با رویکردی انتقادی بحث شد و امکان توسعۀ آن در نظام آموزشی ایران مورد بررسی تطبیقی قرار گرفت. با توجه به گسترش روزافزون این رویکرد در نظامهایآموزشی جهان، نتایج پژوهش میتواند زمینه را برای تولید و توسعۀ آن به زبان فارسی فراهم کرده و مدارس ایران را همگام با تحولات جهانی به تصمیمگیری مبتنیبرداده سوق دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Curriculum-based Measurement of Reading: A Review of What, Why, and How
نویسندگان [English]
- Morteza Hassan Zadeh 1
- Fereshteh Lotfi Sarabi 2
- Esmail Sadipour 3
1 Educational Psychology
2 Educational Psychology
3 Educational Psychology
چکیده [English]
The present study aimed to review the nature, development contexts, and applications of curriculum-based measurement as an efficient method for assessing reading skill. The research method was an integrative literature review consisting of four stages. Of the 817 documents, 43 were ultimately included in the study and their text was critically analyzed. The PRISMA protocol was used to manage the documents. The results showed that curriculum-based measurement is a valid method for assessing students' performance in basic academic skills, including reading. Oral reading fluency, maze, and early literacy probes are among the most important reading assessment tools and their prerequisites. This method, which originated in the evidence-based movement, has today become a vital element in the provision of multi-tired services. Its most important applications include the production of a reliable database, early intervention, screening, monitoring progress, and development and evaluation of intervention programs. In the following, this procedure and its application in reading were discussed with a critical approach and the possibility of its development in Iran's educational system was subjected to comparative study. Given increasing expansion of this approach in educational systems around the world, the results of this research can pave the way for its production and development in Persian and lead Iranian schools to data-based decision-making in line with global developments.
کلیدواژهها [English]
- Reading
- Curriculum-Based Measurement (CBM)
- Academic Assessment
- Formative Assessment
- Evidence-Based