نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل محتوای تصاویر بخش زیست‌شناسی کتاب‌های علوم تجربی دوره اول متوسطه بر اساس ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به روش آنتروپی شانون است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن کیفی و از نوع تحلیل محتوای جهت‌دار است. جامعه آماری پژوهش، کتب درسی علوم تجربی دوره اول متوسطه (1402-1401) و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390) است. با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهش، نمونه گیری انجام نشد و کل جامعه مورد مطالعه قرار گرفت. بنابر یافته‌های پژوهش از مجموع فراوانی 170 تصویر موجود در محتوای زیست شناسی کتاب‌ها، بیش‌ترین میزان توجه به ساحت « تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی» و کمترین میزان توجه در کتاب پایه هشتم به ساحت « تربیت اجتماعی و سیاسی» و در کتاب پایه نهم به ساحت های تربیت « اعتقادی، عبادی، اخلاقی» و « علمی و فناوری» است. کتاب پایه هفتم، تنها به چهار ساحت از ساحت‌های شش‌گانه پرداخته است. در بازنگری این کتاب، توجه به دو ساحت تربیتی « اقتصادی و حرفه‌ای» و « علمی و فناوری» به علت اهمیت موضوع ضروری به نظر می‌رسد. همچنین روش آنتروپی شانون نشان داد بیش‌ترین و کمترین ضریب اهمیت به ترتیب مربوط به ساحت « تربیت علمی و فناوری» و ساحت « تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی» است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Content Analysis of the biology section images of the experimental science books Based on the six areas of the Fundamental Transformation of Education document by Shannon's entropy method

چکیده [English]

The main goal of the current research is to analyze the content of images in the biology department of Experimental science books for the first high school course Based on the six areas of the Fundamental Transformation of Education document through the Shannon entropy method. This research is an applied type and its method is qualitative that is a type of directional content analysis. The statistical population are pictures of the biology sections of experimental science textbooks (1401-1402) and the document of the fundamental transformation of education (1390). Due to the nature of the subject sampling was not done and the whole society was studied. According to the findings, from the total frequency of 170 images, in all three books, the most attention has been paid to the field of religious, devotional and moral education. The least amount of attention in the 8th grade book is to the social and political field and in the 9th grade book to the religious, devotional, moral; and scientific and technological fields. The 7th grade book only deals with four areas. In reviewing this book, paying attention to two areas of economic and professional education; And scientific and technological education seems necessary. In addition, it was determined using Shannon's entropy method, In the experimental science books of the first secondary school, the highest coefficient of importance is related to the field of scientific and technological education, and the lowest coefficient of importance is related to the field of religious, religious and moral education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Content analysis"
  • "Biology images"
  • "Experimental sciences book"
  • "Fundamental transformation document of education"