نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی

2 گروه مطالعات برنامه درسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی مطلوب آموزش در دوره ابتدایی مبتنی بر رویکرد تلفیقی استیم می‌باشد. پارادایم این پژوهش کیفی است. روش انجام این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه منابع، اعم از مقالات و پژوهش‌های لاتین صورت‌گرفته در زمینه استیم از سال 2010 تا 2023 می‌باشد که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و با توجه به معیارهایی چون میزان اعتبار پایگاه اطلاعاتی منتشرکننده اثر، ارتباط منبع با عنوان پژوهش، به روز و جدید بودن منابع، میزان مورد استناد قرار گرفتن آنها و...، حدود 25 مقاله به عنوان نمونه پژوهش حاضر انتخاب گردید. داده‌های پژوهش، بوسیله نرم‌افزار تحلیل داده‌های کیفی، MAXQDA، نسخه 2018، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که پس از استخراج مقولات اصلی، فرآیند کدگذاری انجام شد. بدین‌ترتیب، مختصات عناصر اصلی یعنی هدف، محتوا، روش و ارزشیابی این رویکرد بدست آمد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که در محور اهداف، این رویکرد به دنبال یکپارچه‌سازی، تلفیق و کاربردی ساختن دانش به منطور تربیت یادگیرندگانی مادام‌العمر، خلاق و دارای مهارت حل‌مسئله برای مواجهه مؤثر با چالش‌های پیش رو می‌باشد. محتوا درقالب تلفیقی از حیطه‌های تشکیل‌دهنده استیم و به صورت زمینه‌محوری و کاربردی انتخاب می‌گردد. این رویکرد، از روش‌های فعال و مبتنی بر سازنده‌گرایی پیروی کرده و در ارزشیابی نیز بر کسب اطلاعات از منابع چندگانه و توجه توأمان به فرایند و محصول تأکید دارد. با توجه به اطلاعات بدست‌آمده درباره چهار عنصر فوق، در نهایت، الگوی مطلوب آموزش در دوره ابتدایی مبتنی بر رویکرد تلفیقی استیم تدوین شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing the Ideal Model of Instruction in Primary School based on the STEAM Integrated Approach

نویسندگان [English]

  • Melika Eskandari 1
  • Ali Hoseinikhah 2
  • Saeid Zarghami 3

1 Master of Curriculum Studies, kharazmi University, Tehran, Iran

2 Department of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, kharazmi university, Tehran, Iran

3 Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study is to develop a desirable model of education in primary school based on an integrated STEAM approach. The paradigm of this research is qualitative. The method of conducting this study is qualitative content analysis of the deductive type. The population of this study includes all sources, including articles and Latin research conducted in the field of STEAM from 2010 to 2023, and using purposive sampling, about 25 articles were selected as the sample of the present study. The research data were analyzed using the qualitative data analysis software, MAXQDA, version 2018, which was coded after extracting the main categories. In this way, the coordinates of the main elements, namely the purpose, content, method, and evaluation of this approach were obtained. The findings of the research indicate that, in terms of objectives, this approach seeks to integrate, integrate, and apply knowledge in order to train lifelong, creative, and problem-solving learners to effectively face the challenges ahead. The content is selected in a combined format from the constituent areas of STEAM and is context-oriented and practical. This approach follows active and constructivist methods and emphasizes the acquisition of information from multiple sources and simultaneous attention to the process and product in evaluation. Considering the information obtained about the above four elements, finally, the desired model of education in the primary school based on the integrated STEAM approach was developed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • STEAM
  • Instruction
  • Integration
  • Primary school