نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور. تهران. ایران.
2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
چکیده
هدف این پژوهش «مطالعه تطبیقی شیوههای بهکارگیری فناوریهای نوین آموزشی در دانشگاههای ایران و سایر کشورهای آسیایی» بود. پژوهش کیفی و با شیوه توصیفی- تطبیقی انجام شد. حوزه پژوهش شامل دانشگاههای ایران، که از سیستم آموزش از راه دور و مجازی و آموزشهای الکترونیکی و فناوریهای نوین بهره بردهاند و همچنین، دانشگاه های باز جهان از جمله ژاپن و چین، دانشگاه ایندیراگاندی هند، دانشگاه ملی هند، دانشگاه ایپییو مالزی، دانشگاه علامه الاقبال پاکستان، دانشگاه ترباکا اندونزی، دانشگاه مجازی سنگاپور و دانشگاه آنادولو ترکیه در سال 1402 بود. روش نمونهگیری، به شیوه هدفمند بود. معیار انتخاب این کشورها، دانشگاه های برگزارکننده آموزش از راه دور بوده است. واحد تحلیل "فناوریهای مورد استفاده" بود. جمعآوری اطلاعات از طریق فیش برداری بود. تحلیل و مقایسه اطلاعات بر اساس روش جرج بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد. یافتهها نشان داد، شیوههای به کارگیری فناوریهای نوین آموزشی در دانشگاههای مجازی ایران، بصورت سیستم مدیریت یادگیری، ابزارهای سیار و بهطور محدود دورههای موک است و در دانشگاه های آسیایی متاورس و هوش مصنوعی را هم دربر میگیرد. فناوریهای نوین آموزشی در دانشگاههای ایران و دانشگاههای آسیایی از نظر بهکارگیری سیستم مدیریت یادگیری، شباهت و از نظر امکانات و ابزارهای آموزشی تفاوت دارند. ضعف زیرساختهای فناوری ایران، مانند سرعت اینترنت، کمبود سخت افزارهای جدید و با کیفیت، تجربه کم مدرسان نسبت به دانشگاه های آسیایی چشمگیر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
"Comparative Study Of The Methods Of Using Modern Educational Technologies In The virtual and electronic universities Of Iran And Other Asian Countries"
نویسندگان [English]
- maryam ansari 1
- Mohabat Shahande 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Science. Payame Noor University. Tehran. Iran
2 Department Educational Science, Master Science, Payame Noor University, Tehran. Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was "a comparative study of the methods of using new educational technologies in the universities of Iran and other Asian countries". This research was qualitative method and descriptive-comparative in terms of type. The field of research includes Iranian universities, which have benefited from the distance and virtual education system, e-learning and new technologies,, as well as open universities of the world including Japan and China, Indira Gandhi University of India, National University of India, APU University of Malaysia, Allameh Al-Iqbal University of Pakistan, University of Tarbaka Indonesia, Virtual University of Singapore, etc Anadolu University of Turkey was in 1402. The sampling method was purposive. The criteria for selecting these countries were universities that organize distance education. The unit of analysis was "technologies used." Information was collected through document screening, To compare the data, the four-step Brody method was used. The findings showed that the methods of using new educational technologies in Iranian universities are learning management system and mobile tools and to a limited extent MOOC courses, and in Asian universities there is also metaverse and artificial intelligence. New educational technologies in Iranian and Asian universities have similarities and differences in educational facilities and tools in the use of learning management systems. The obtained results have shown a reason for examining the different methods of educational technology and implementing the most appropriate method in the education process,
کلیدواژهها [English]
- :" Comparative Study"
- "Modern Educational Technology"
- "Universities in Iran and Asia"