نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه گیلان

2 عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور

3 دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی

10.22054/qric.2025.76826.375

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی الگوهای مختلف اقتدار معلمان و تحلیل کیفی نسبت آن با عملکرد (کمی-کیفی) تحصیلی دانش‌آموزان است. پژوهش با روش کیفی –گراندد تئوری یا روش نظریه بنیادی- با کاربست روش نمونه‌گیری هدف‌مند و نظری و با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 32 دانش-آموزان پسر مقطع متوسطه دوره اول، (هفتم و هشتم) انجام گرفته‌است. تحلیل داده‌ها با رویکرد «استراوس و کوربین» و با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت و 206 مفهوم، 45 مقوله و 14 مقوله محوری شناسایی شدند. یافته‌ها و مدل پارادایمی پژوهش نشان می‌دهد شرایط علی به-وجود آمدن الگوهای اقتدار معلمان عبارتند از: «نحوه تدریس معلم»، «شیوه ارتباط و تعامل معلم با دانش-آموزان»، «اخلاق‌مندی معلم» و «نحوه کنترل کلاس». زمینه شکل‌گیری پدیده، «بستر خانواده» و «فضای حاکم بر مدرسه» بود. «گروه دوستان»، «رفتارهای غیرکلامی معلم» و «احساس کلی دانش‌آموزان نسبت به معلم» از جمله مقولات بدست آمده بودند که بر پدیده اثر (مداخله‌گر) می‌گذاشتند. دانش‌آموزان دو نوع راهبرد «پذیرش» و «مقاومت» را در مقابل رفتار و کنش‌های معلمان، اتخاذ کرده‌ بودند. «ارزشیابی کمی»، «اشتیاق یا عدم اشتیاق به درس و کلاس» و «تداوم یادگیری» از مقولات پیامدی پژوهش به شمار می‌روند و در نهایت، مقوله هسته‌ تحقیق با عنوان «الگوهای اقتدار معلمان» با سه نوع «الگوی استبدادی، رسمی و دموکراتیک» شناسایی شد. نتیجه: الگوی اقتدار دموکراتیک معلمان می‌تواند عملکرد کمی و کیفی مطلوبی برای دانش‌آموزان به ارمغان بیاورد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Typology of teachers' authority patterns and qualitative analysis of its relationship with students' academic performance based on the grounded theory method

نویسندگان [English]

  • Sirwan Mahmoudi 1
  • Alireza Ghorbani 2
  • Hana Ebrahimpour 3

1 Ph.D Student of Sociology Gilan University

2 Member of the academic staff of Payam Noor Universityu

3 Ph.D student of Sociology , Kharazmi University

چکیده [English]

The main aim of this study was to identify different patterns of teachers' authority and qualitatively analyze its relationship with students' quantitative-qualitative academic performance.The research was conducted with a qualitative method and with a grounded theory approach, as well as with a purposive and theoretical sampling method and using a semi-structured interview technique with 32 secondary schoolboys, (7th and 8th grade).Data analysis was done with the "Strauss and Corbin" approach, using three stages of open, axial, and selective coding and 206 concepts, 45 categories and 14 main categories were identified.The findings and the paradigm model of the research show that the causal conditions for the emergence of teachers' authority patterns were: "teacher's teaching method", "teacher's communication and interaction method with students", "teacher's morality" and "class control method”. The context of the formation of the phenomenon was "the family context" and " dominant circumstances on school". "Group of friends","non-verbal behavior of the teacher" and "the general feeling of the students towards the teacher" were among the categories obtained that had an interfering effect on the phenomenon. Students had adopted two types of strategies "acceptance" and "resistance" in front of teachers' behavior and actions."Quantitative evaluation", "enthusiasm or lack of enthusiasm for lessons and classes" and "continuing learning" are among the consequent categories of the research.Finally, the core category of the research titled "teachers' authority patterns" was identified with three types of "authoritarian, formal and democratic patterns".Result: The model of democratic authority of teachers can bring good quantitative and qualitative performance for students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Authority
  • Teachers' authority patterns
  • Academic performance
  • Students