نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی. دانشگاه بیرجند. بیرجند.ایران
2 دانشیار. گروه علوم تربیتی. دانشگاه بیرجند بیرجند.ایران
چکیده
بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل و رسمی سرمایه است و از جمله بازار های معاملاتی است که نقش به سزایی در رشد اقتصادی دارد. دانش آموزان می توانند با طی کردن مراحل آموزش بورس در زمینه های مختلف با خاطری آسوده به سرمایه گذاری بپردازند. در این پژوهش پس از بیان اهداف طراحی برنامه درسی آموزش بورس به بیان تاریخچه و تعریف بورس پرداختیم و به تحلیل متون پژوهشی و اسناد در زمینه آموزش بورس پرداختیم. برای ارائه این الگو از روش سنتزپژوهی استفاده شده است. هدف از روش سنتزپژوهی این است که تحقیقات تجربی را به منظور خلق تعمیم ها، ترکیب کند. تعمیم هایی که در آن، حد و مرزهای تعمیم نیز مشخص می شود. یافته های سازمان یافته در این پژوهش بر اساس طراحی عناصر برنامه ی درسی 4گانه ی تایلر می باشد شامل: هدف، محتوا، روش و ارزشیابی، در نهایت بر این اساس به 7 مضمون کلی و 52 مضمون پایه دست یافتیم. مضامین کلی شامل: تاریخچه، شرکت های سهامی، بازار های مالی، عوامل فعال در بازار سرمایه، عملیات خرید و فروش، اصطلاحات رایج در بورس، عوامل موثر بر قیمت سهام می شود. قلمرو مطالعاتی نیز کلیه ی منابع چاپی و دیجیتالی نوشته شده پیرامون بحث از ژورنال ها و سایت های علمی معتبری چون magiran ، sid و noormags، eric، irandocn می باشد. برای اعتبار سنجی محتوا نیز از نظر اساتید راهنما و صاحب نظران برنامه درسی استفاده شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Curriculum model based on scholarship teaching to students Secondary high school
نویسندگان [English]
- Meysam Ajam 1
- mohammad akbary boorng 2
1 Master student of curriculum planning. Birjand University. Birjand. Iran
2 Associate Professor. Department of Educational Sciences. Birjand University Birjand.Iran
چکیده [English]
The stock exchange is an organized and formal capital market and is one of the trading markets that plays an important role in economic growth. Students can invest with ease with the help of scholarship training in various fields. In this research, after stating the objectives of designing the scholarship education curriculum, we explained the history and definition of the scholarship and analyzed the research texts and documents in the field of scholarship education. Synthesis research method has been used to present this model. The purpose of the synthesis method is to combine experimental research to create generalizations. Generalizations in which the limits of generalization are also specified. The organized findings in this study are based on the design of Tyler's four curriculum elements, including: purpose, content, method and evaluation. Finally, based on this, we achieved 7 general themes and 52 basic themes. General topics include: history, joint stock companies, financial markets, factors active in the capital market, trading operations, common terms in the stock market, factors affecting stock prices. The field of study is all printed and digital sources written around the discussion of reputable scientific journals and sites such as magiran, sid and noormags, eric, irandocn. For content validation, the opinion of supervisors and curriculum experts has been used.
کلیدواژهها [English]
- Scholarship
- design of scholarship training model
- curriculum
- market