اشرف اصیلیان؛ حسین مومنی مهموئی؛ علی اکبر عجم
چکیده
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD بود.این پژوهش آمیخته، نوع اکتشافی بود در بخش کیفی از تحلیل اسنادی، تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه با 17 نفر از خبرگان انجام و در بخش کمی، پرسشنامهای با 10 مؤلفه و 180 خردهمؤلفه طراحی و با 40 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز اجرا شد. ...
بیشتر
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD بود.این پژوهش آمیخته، نوع اکتشافی بود در بخش کیفی از تحلیل اسنادی، تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه با 17 نفر از خبرگان انجام و در بخش کمی، پرسشنامهای با 10 مؤلفه و 180 خردهمؤلفه طراحی و با 40 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز اجرا شد. بر اساس بازخوردها، پرسشنامه اصلاح و در اختیار 419 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز و کارشناسان آموزش، مشاوره و معلمان مقطع ابتدایی مشهد قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه را صاحبنظران تایید و روایی و پایایی دادهها به وسیله بررسی اعضا و آلفای کرانباخ (83/0) تائید شد. روش نمونهگیری کیفی، هدفمند و در بخش کمی از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. برای اعتباریابی الگو از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده و با تحلیل عاملی مرتبه اول الگوی مزبور تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد که مؤلفههای 11گانه (منطق، اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی یادگیری،ارزشیابی، فضای یادگیری، مواد و منابع، نقش معلم، زمان یادگیری، گروهبندی و ویژگیهای فراگیر )احصا شده بار عاملی کافی را برای پیشبینی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD دارند. همچنین شاخصهای(842/0=CMIN/DF)، (000/0= RMSEA)، (000/1 = CFI)، (005/1= TLI)،( 003/1 = IFI) و (974/ =RFI) بود. نتایج نشان داد که الگوی طراحی شده از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.
علی کشاورز زاده؛ محسن فرمهینی فراهانی
چکیده
پژوهش حاضر مهمترین و اساسیترین ملاک ها و شاخصهای ارزیابی برنامه درسی مدارس گرداوری و توسط کارشناسان و متخصصین اعتبارسنجی بررسی گردید. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها، پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، 300 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش و متخصصین ارزیابی کیفیت دانشگاه می باشد. ابزار گرداوری داده ها، ...
بیشتر
پژوهش حاضر مهمترین و اساسیترین ملاک ها و شاخصهای ارزیابی برنامه درسی مدارس گرداوری و توسط کارشناسان و متخصصین اعتبارسنجی بررسی گردید. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها، پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، 300 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش و متخصصین ارزیابی کیفیت دانشگاه می باشد. ابزار گرداوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته می باشد. تجزیه داده ها از آماری توصیفی و تحلیل داده ها از آزمون (t) تک نمونه ای صورت گرفته. یافته های حاکی از آن است که همه ملاک ها و شاخص ها در سطح مطلوبیت خوبی ارزیابی شده، محاسبه آزمون (t) در مورد هر یک از ملاک ها و شاخص ها با درجه آزادی مشخص (299)، چون سطح معنی داری مشاهده شده (0.000=sig) مقدار کمتر از میزان خطای مجاز (05/0) شده، پس ملاک ها و شاخص های مهم و قابل قبول در جریان ارزیابی برنامه درسی مدارس کشور می باشد.