اشرف اصیلیان؛ حسین مومنی مهموئی؛ علی اکبر عجم
چکیده
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD بود.این پژوهش آمیخته، نوع اکتشافی بود در بخش کیفی از تحلیل اسنادی، تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه با 17 نفر از خبرگان انجام و در بخش کمی، پرسشنامهای با 10 مؤلفه و 180 خردهمؤلفه طراحی و با 40 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز اجرا شد. ...
بیشتر
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD بود.این پژوهش آمیخته، نوع اکتشافی بود در بخش کیفی از تحلیل اسنادی، تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه با 17 نفر از خبرگان انجام و در بخش کمی، پرسشنامهای با 10 مؤلفه و 180 خردهمؤلفه طراحی و با 40 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز اجرا شد. بر اساس بازخوردها، پرسشنامه اصلاح و در اختیار 419 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز و کارشناسان آموزش، مشاوره و معلمان مقطع ابتدایی مشهد قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه را صاحبنظران تایید و روایی و پایایی دادهها به وسیله بررسی اعضا و آلفای کرانباخ (83/0) تائید شد. روش نمونهگیری کیفی، هدفمند و در بخش کمی از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. برای اعتباریابی الگو از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده و با تحلیل عاملی مرتبه اول الگوی مزبور تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد که مؤلفههای 11گانه (منطق، اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی یادگیری،ارزشیابی، فضای یادگیری، مواد و منابع، نقش معلم، زمان یادگیری، گروهبندی و ویژگیهای فراگیر )احصا شده بار عاملی کافی را برای پیشبینی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD دارند. همچنین شاخصهای(842/0=CMIN/DF)، (000/0= RMSEA)، (000/1 = CFI)، (005/1= TLI)،( 003/1 = IFI) و (974/ =RFI) بود. نتایج نشان داد که الگوی طراحی شده از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.
محمد اکبری بورنگ؛ علی اکبر عجم؛ حسین جعفری ثانی؛ رضا صابری؛ حسین شکوهی فرد
چکیده
با توجه به گسترش آموزش مجازی در نظام آموزش عالی و بارز بودن اهمیتی که تدریس مجازی باکیفیت در دوره های مجازی دارد هدف از این پژوهش طراحی الگوی تدریس مجازی با کیفیت در نظام آموزش عالی ایران بود. برای طراحی الگو از روش پژوهش توصیفی تحلیلی استفاده شد. قلمرو مطالعاتی منابع چاپی و الکترونیکی در خصوص تدریس مجازی و عناصر آن بود. به منظور اعتبار ...
بیشتر
با توجه به گسترش آموزش مجازی در نظام آموزش عالی و بارز بودن اهمیتی که تدریس مجازی باکیفیت در دوره های مجازی دارد هدف از این پژوهش طراحی الگوی تدریس مجازی با کیفیت در نظام آموزش عالی ایران بود. برای طراحی الگو از روش پژوهش توصیفی تحلیلی استفاده شد. قلمرو مطالعاتی منابع چاپی و الکترونیکی در خصوص تدریس مجازی و عناصر آن بود. به منظور اعتبار بخشی الگو از روش توصیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل متخصصان، استادان و صاحبنظران آموزش مجازی بود، نمونه پژوهش با روش نمونهگیری ملاک محور، بر اساس ملاکهایی مانند داشتن مقاله، کتاب، ترجمه یا تدریس در دورههای مجازی، 30 نفر انتخاب شدند که اعتبار الگوی پیشنهادی را بررسی کردند. در زمینه طراحی الگوی تدریس مجازی با کیفیت، نظریه ارتباطگرایی در این الگو به عنوان مبنا مد نظر قرار گرفت. بر اساس مبانی ذکر شده ویژگیهای عناصر الگوی تدریس با کیفیت در نظام آموزش عالی ارائه شد و در نهایت اعتبار الگوی مذکور توسط متخصصان و صاحبنظران بررسی شد و مورد تایید قرار گرفت. در الگوی طراحی شده، فعالیت یاددهی-یادگیری یا اجرای تدریس در قالب سه مرحله طراحی، اجرا و ارزشیابی ارائه شد. این سه مرحله منفک از هم نبوده و با هم تعامل دارند. همچنین ویژگیهای مربوط به عنصر فرایند یاددهی-یادگیری مربوط به این الگو تبیین شد.