بررسی عناصرالگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی بر مبنای قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان

ذکیا عباسی

دوره 3، شماره 8 ، مهر 1396، صفحه 1-27

https://doi.org/10.22054/qric.2019.27922.188

چکیده
  هدف این مقاله بررسی عناصرالگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی بر مبنای قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان است. بدین منظور از آیات قرآن کریم و تفاسیر مرتبط با تربیت اخلاقی تفسیر المیزان بهره گرفته شد. این نوشتار با رویکردکیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون به بررسی عناصر تربیت اخلاقی می پردازد. در این پژوهش با استفاده از تحلیل ...  بیشتر

تبیین علل شکاف بین نظر و عمل تربیت‌ هنری در دوره اول متوسطه براساس عناصر برنامه‌درسی کلاین

محمد فیروزی؛ محمد سیفی؛ علی حسینی مهر؛ علیرضا فقیهی

دوره 3، شماره 8 ، مهر 1396، صفحه 28-52

https://doi.org/10.22054/qric.2019.28569.194

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی و استخراج علل شکاف بین نظر و عمل تربیت هنری در دوره اول متوسطه و مقایسه دیدگاه مدیران و دبیران در این زمینه بوده‌است. روش پژوهش، ترکیبی است. نمونه آماری شامل متخصصان برنامه‌درسی و کارشناسان آموزش هنر و همچنین مدیران مدارس دوره اول متوسطه و دبیران درس فرهنگ‌وهنر بودند که به ترتیب به صورت هدفمند و تمام شماری انتخاب ...  بیشتر

واکاوی نگرش معلمان نسبت به تغییر برنامه درسی جدید خوانداری و نوشتاری پایه چهارم ابتدایی

رقیه محمدی؛ مرجان کیان؛ مجید علی عسگری

دوره 3، شماره 8 ، مهر 1396، صفحه 53-79

https://doi.org/10.22054/qric.2019.27190.184

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، واکاوی نگرش معلمان نسبت به تغییر برنامه درسی خوانداری و نوشتاری پایه چهارم ابتدایی است. رویکرد پژوهش کیفی از نوع پدیدارنگاری است. جامعه پژوهش معلمان چهارم منطقه 18 شهر تهران بودند که از طریق روش نمونه گیری معیار، تعداد 15 نفر از معلمان تا رسیدن به اشباع داده ها، از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند در پژوهش شرکت داده شدند. داده ...  بیشتر

شناسایی ویژگی های آموزش مبتنی بر عمل فکورانه در هزاره سوم آموزش عالی (مورد مطالعه: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان)

مصطفی باقریان فر؛ سید ابراهیم میرشاه جعفری؛ یعقوب سپهری

دوره 3، شماره 8 ، مهر 1396، صفحه 90-119

https://doi.org/10.22054/qric.2019.35067.233

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های آموزش مبتنی بر عمل فکورانه در هزاره سوم آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل، کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده است و جمع آوری اطلاعات نیز با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و به صورت فردی انجام شد. مدت زمان ...  بیشتر

جایگاه ضعیف تفکر انتقادی در برنامه های درسی مدارس متوسطه (مطالعه‌ای با روش خبرگی و نقادی تربیتی)

محمد امینی؛ مریم سبکتکین

دوره 3، شماره 8 ، مهر 1396، صفحه 120-148

https://doi.org/10.22054/qric.2019.33225.227

چکیده
  رشد و تقویت مهارت‌های فکری دانش‌آموزان همواره یکی از اهداف مهم نظام‌های آموزشی کشورهای مختلف بوده است. در این میان، نوع و شکل خاصی از تفکر و مهارت‌های فکری که از آن تحت عنوان تفکر انتقادی نام برده می‌شود، همواره مورد تاکید برنامه های درسی و صاحبنظران مباحث آموزشی و یادگیری بوده است. فرض بر این است که رشد تفکر انتقادی دانش‌آموزان ...  بیشتر

آسیب‌شناسی برنامه درسی دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بر اساس الگوی (ADDIE) (مطالعه آمیخته تشریحی)

بهروز رحیمی؛ محسن طالب زاده؛ داریوش مهری

دوره 3، شماره 8 ، مهر 1396، صفحه 149-201

https://doi.org/10.22054/qric.2019.31920.218

چکیده
  هدف پژوهش حاضر آسیب‌شناسی برنامه درسی دوره‌های آموزش نظام آموزش عالی بر اساس الگوی (ADDIE) بود. روش پژوهش ازلحاظ هدف جز تحقیقات کاربردی و ازنظر گرداوری داده‌ها جز پژوهش ترکیبی از نوع آمیخته تشریحی بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل کارشناسان، مدرسان و کارکنان شرکت‌کننده در دوره‌های آموزش ضمن خدمت بودند که از بین آن‌ها 91 نفر به‌عنوان ...  بیشتر