نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران
2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تاکستان، ایران
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی و استخراج علل شکاف بین نظر و عمل تربیت هنری در دوره اول متوسطه و مقایسه دیدگاه مدیران و دبیران در این زمینه بودهاست. روش پژوهش، ترکیبی است. نمونه آماری شامل متخصصان برنامهدرسی و کارشناسان آموزش هنر و همچنین مدیران مدارس دوره اول متوسطه و دبیران درس فرهنگوهنر بودند که به ترتیب به صورت هدفمند و تمام شماری انتخاب شدند. نخست علل شکاف از طریق تحلیل منابع ملی و بینالمللی و مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان برنامهدرسی و کارشناسان آموزش هنر و براساس عناصر برنامهدرسی کلاین شناسایی و استخراج شد. سپس با استفاده از این علل، پرسشنامهای طراحی شده و در اختیار مدیران و دبیران قرار گرفت. نتایج، منجر به شناسایی و استخراج 79 علت شد که از این میان تنها در عنصر محتوا تفاوت معناداری بین نظر مدیران و دبیران وجود داشت. با توجه به این علل، جهت کاهش شکاف بین نظر و عمل تربیت هنری، تجدیدنظر در تدوین عناصر برنامهدرسی بهویژه در زمینه محتوای آموزشی ضروری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining of the Causes of the Gap between Theory and Practice in Lower Secondary Artistic Education based on the Elements of Klein's Curriculum
نویسندگان [English]
- mohammad firoozi 1
- mohammad Seifi 1
- ali Hosseinimehr 2
- alireza faghihi 1
1 Islamic Azad University, Arak Branch, Iran
2 Islamic Azad University, Takestan Branch, Iran
چکیده [English]
The present study aimed at identifying and extracting the causes of gap between theory and practice of artistic education in the junior secondary education and comparison of managers and teachers’ opinions in this regard. The mixed-method approach to research was adopted. The sample consisted of curriculum specialists, art education experts, junior secondary managers and art-culture teachers. First, the causes of gap were identified and extracted through analyzing national and international resources, interview with curriculum specialists and art education experts based on the elements of Klein’s curriculum. Then according to these causes, a questionnaire was designed and administered to the managers and teachers. The results of the analysis in the first run led to identification and extraction of 79 causes, among which there was a significant difference between the managers and teachers’ opinions with regard to the element of content. Accordingly, experts of the Organization of Research and Educational Planning are suggested striving to revise the curriculum and consequently mitigating the gap between theory and practice of artistic education especially in the area of content.
کلیدواژهها [English]
- artistic education
- junior secondary education
- elements of Klein’s curriculum