نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه تهران
2 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و بازنمایی رفتارهای خشونت آمیزی است که دانش آموزان به دلیل حضور در بافت مدرسه آنها را می آموزند. مکان این پژوهش یکی از مدارس دوره متوسطه اول در شهر تهران است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق مردمنگاری آموزشی صورت گرفته و ابزار جمعآوری دادهها، مشاهده در میدان تحقیق و مصاحبههای نیمه ساختار یافته بوده است. به منظور دستیابی به دادههای مورد نظر، تعداد10 نفر از دانشآموزان و 4 نفر از معلمان با منطق نمونهگیری هدفمند و بابکارگیری راهبرد نمونه گیری زنجیره ای انتخاب شده و دادههای حاصل با روش کدگذاری دادههای روایی تحلیل شدند. جهت کسب اطمینان از اعتبار کد گذاریها، مقولات تشکیل شده و نامگذاری شده توسط سه نفر از پژوهشگران کیفی مورد بازبینی قرار گرفتند. در نهایت با اعمال برخی از نظرات این سه نفر مقولات نهایی شکل گرفتند. مقولات نهایی نیز با اطلاع رسانهای پژوهش در میان گذاشته شدند. نظرات این افراد نشان میداد که مقولات شکل گرفته و نتایج استخراج شده انعکاسی نسبتا صحیح از دیدگاههای آنها میباشند. نتایج حاصل را میتوان در سه مقوله اصلی و هفت زیرمقوله به شرح زیر طبقهبندی کرد: خشونت روانشناختی (زیرمقولات: تمسخر، حسادت کردن و لقب دادن به یکدیگر)؛ خشونت اجتماعی (زیرمقولات: محرومیت تحصیلی و نظارت خانواده) و خشونت فیزیکی (زیرمقولات: خودآزاری یا خشونت نسبت به خود و دیگرآزاری).
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Hidden curriculum and violent behaviors: what our female students learn in schools
نویسنده [English]
- Saeid Safaei Movahhed 1
1
2
چکیده [English]
This study aims at exploring and representing the violent behaviors which have been learnt unpredictably by female high school students. The research was conducted in a junior female high school in capital Tehran. Methodologically, the research may be considered as qualitative, while interpretive ethnography is the research strategy. To gather required data and necessary information, semi-structured interviews and non-participant observation were used. The informants (10 students and 4 teachers were selected purposefully by convenience sampling and chain sampling. Data were also analyzed by thematic analysis. To establish credibility, the last version of themes was reanalyzed and modified by three seasoned qualitative researchers and the final themes appeared. The credibility procedure indicated roughly that the findings represented the emic reality properly. The findings were categorized into three major and seven sub-categories as follow: psychological violence (humiliation, jealousy, giving bad name), social violence (school deprivation, family monitoring), physical violence (masochism and sadism).
کلیدواژهها [English]
- educational ethnography
- hidden curriculum
- violence
- violent behaviors