نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف این پژوهش بررسی وضعیت ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مطلوبیت مؤلفههای برنامه درسی در دانشگاه فردوسی مشهد بود. مؤلفههای برنامه درسی در این پژوهش شامل ادراک از هدف، محتوا، روش و ارزشیابی بوده است. پژوهش حاضر از نظر روش؛ پیمایشی و از نظر هدف؛ مطالعهای کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 94-1393 (6448N=) بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران، 197 دانشجو تعیین شد که پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته ادراک دانشجویان از مطلوبیت مؤلفههای برنامه درسی بود که بر مبنای الگوی تایلر از مؤلفههای برنامه درسی تدوین شد. یافتهها نشان داد ادراک دانشجویان از مطلوبیت مؤلفه روش در حد متوسط (05/0p<) و ادراک مطلوبیت مؤلفه محتوا (05/0p>) در حد متوسط و میانگین وضعیت ادراک از مطلوبیت هدف (01/0p<) و ادراک از مطلوبیت ارزشیابی (01/0p<) کمتر از حد متوسط است. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مطلوبیت مؤلفههای برنامه درسی پایینتر از میانگین مطلوب و حد انتظار بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigate the situation of graduate students' perceptions of the utility component of the curriculum at the Ferdowsi University of Mashhad
نویسندگان [English]
- younes tatari
- behrooz mahram
- hossein kareshki
ferdowsi university of mashhad
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the graduate students' perceptions of the utility component of the curriculum at the Ferdowsi University of Mashhad. Component of the curriculum in this research includes the perception the purpose, content, method and evaluation. This study is practical in purpose and is a descriptive one the from research methodology perspective. For this purpose, a sample of 197 graduate students in the academic year 2014-15, in Ferdowsi University Mashhad, was selected by quota sampling. The samples were determined by Cochran sampling formula, 197 students. The instruments that used in this study, researcher made questionnaire that is students' perceptions of component of the curriculum that was developed based on the pattern of Tyler from Component of the curriculum. Results showed that students perception of the utility component method is in moderate (p<0/05) and the component content is in moderate (p>0/05) and perception of the purpose and evaluation is less than moderate (p<0/01).
کلیدواژهها [English]
- Perception students
- components of curriculum
- assessment of the situation