نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبائی
2 سازمان سنجش آموزش کشور
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی و تحلیل موضوعات "اجتماعی" در مقالات منتشر شده در مجلات علمی حوزۀ برنامه درسی است. برای تحلیل مقالات از روش سنتز پژوهی استفاده شده و ملاک انتخاب مقالات برای بررسی درج دو مفهوم "اجتماعی" و "برنامه درسی" در عنوان بوده است که بر این اساس 29 مقاله مورد مطالعه قرار گرفت. یافتهها نشان داد استفاده از موضوعات اجتماعی و ترکیب آن با سایر مفاهیم (عمدتاً به صورت پیشوند) در مقالات با تنوع زیاد و در مواردی بدون توجه به معنی آنها در بافت صورت گرفته است. همچنین در اکثر مقالات مفهوم " اجتماعی" در ترکیب با سایر مفاهیم نیز بدون توجه دقیق به معنی و ابعاد آن مورد استفاده قرار گرفته است. یکی دیگر از موارد خیلی مهم، تخصص نویسندگان مقالات است که عمدتاً در حوزه علوم تربیتی و برنامه درسی قرار دارد. موضوع قابل توجه دیگر بهکار بردن مفاهیم ترکیبی با مفهوم "اجتماعی" در دامنهای وسیع و بعضاً بدون ارتباط با هم است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Review and analysis of "social" topics in scientific articles in the field of curriculum
نویسندگان [English]
- gholamreza Yadegarzadeh 1
- abolfazle aghababa 2
1 Allameh Tabataba'i University
2 NOET
چکیده [English]
The purpose of this study is to review and analyze "social" issues in articles published in scientific journals in the field of curriculum. Synthesis research method was used to analyze the articles and the criterion for selecting articles was to examine the inclusion of the two concepts of "social" and "curriculum" in the title, based on which 29 articles were studied. Findings showed that the use of social issues and its combination with other concepts (mainly as prefixes) in articles with great variety and in some cases without considering their meaning in the context has been done. Also, in most articles, the concept of "social" has been used in combination with other concepts without paying close attention to its meaning and dimensions. Another very important point is the expertise of the authors of the articles, which is mainly in the field of educational sciences and curriculum. Another noteworthy issue is the use of hybrid concepts with the concept of "social" on a wide and sometimes unrelated scale.
کلیدواژهها [English]
- Curriculum
- social concepts
- society
- education
- social education