اصغر کرمی؛ مرتضی سمیعی زفرقندی؛ مریم صفرنواده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه ها و اهداف برنامه درسی قصهگویی با روش کیفی بر پایه مصاحبه با متخصصان مرتبط انجام شده است. رویکر پژوهش از نوع کیفی است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان متخصصان برنامه درسی و اساتید آموزش ابتدایی در دانشگاهها که در برنامهریزی درسی و آموزش ابتدایی فعالیتهای پژوهشی دارند بود. برای انتخاب نمونه، از روش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه ها و اهداف برنامه درسی قصهگویی با روش کیفی بر پایه مصاحبه با متخصصان مرتبط انجام شده است. رویکر پژوهش از نوع کیفی است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان متخصصان برنامه درسی و اساتید آموزش ابتدایی در دانشگاهها که در برنامهریزی درسی و آموزش ابتدایی فعالیتهای پژوهشی دارند بود. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. هدف از این کار، این بود که احتمال حضور همه صاحبنظران این حوزه در نمونه افزایش یابد. پایه های نظری و مضامین اصلی از مصاحبه ها استخراج، کدگذاری و طبقه بندی شدند. توسط دو داور متخصص کدهای باز و مقوله های فرعی، مقوله های اصلی و در نهایت نولفه ها استخراج گردید. نتایج نشانگر مدل مفهومی است که دارای هفت بعد 1. مفهومی ساختن برنامه، 2. تشخیص، 3 انتخاب محتوا، 4. انتخاب تجربههای یادگیری، 5. اجرا، 6. ارزشیابی، 7. نگهداری برنامه میباشد که در مقولههای اصلی و فرعی کدگذاری شدند. بنابراین میتوان بر اساس الگوی آموزشی هاکینز، برای دروس دوره اول ابتدایی، برنامه درسی مبتنی بر قصه گویی طراحی کرد.