نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مطالعات برنامه درسی دانشگاه تهران
2 برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی برنامه درسی دورههای آموزش نظام آموزش عالی بر اساس الگوی (ADDIE) بود. روش پژوهش ازلحاظ هدف جز تحقیقات کاربردی و ازنظر گرداوری دادهها جز پژوهش ترکیبی از نوع آمیخته تشریحی بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل کارشناسان، مدرسان و کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزش ضمن خدمت بودند که از بین آنها 91 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. جامعه آماری بخش کیفی خبرگان آموزشی (مدرسان و کارشناسان آموزش) بودند که 12 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و قاعده اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای بخش کمی پرسشنامه محقق ساختهی 40 سؤالی بود که روایی آن توسط اساتید و متخصصان تائید و ضریب پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 95% برآورد گردید. همچنین بهمنظور جمعآوری دادههای بخش کیفی از مصاحبه نیمه سازمانیافته که چارچوب سؤالات آن بر اساس نتایج تحلیل داده کمی تشکیلشده بود، استفاده و جهت بررسی روایی تفسیری آن از استراتژی بازخورد مشارکتکننده و همچنین جهت بررسی میزان اعتبار آن از فرایند مستندسازی استفاده شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Pathology of curriculum of the In-service training courses employee of aerial university of science and tech of shahid satari based on the pattern (ADDIE) (Explanatory Blend Study)
نویسندگان [English]
- behrooz rahimi 1
- mohsen talbazedh 2
- daryoosh mehri 2
1 curriculum
2 curriculum
چکیده [English]
The purpose of the present study was to study the pathology of curriculum of the In-service training courses employee of aerial university of science and tech of shahid satari based on the pattern (ADDIE). Research methodology in terms of target except applied research and in terms of data collection except combined research it was Kind of explanatory mixed. Statistical Society in quantitative sections of research of experts, instructors and participating staff in education courses were in service that the 91 people was selected as the sampleing. Statistical Society the Qualitative section of educational experts was) instructors and educational experts (that 12 people using Purposive Sampling method and theoretical saturation rule were selected as an example. To collect quantitative data from researchist questionnaire 40 questions made was used that the validity was confirmed by professors and specialists and its Reliability coefficient With cronbach's Alpha Method was estimated to be 95%.Also to collect qualitative data section from semi_organized interview that the framework of its question was formed based on the quantitative data analysis result the use and in order to Interpretative validity check of it Participant feedback strategy was used and in order to Reliability estimation
کلیدواژهها [English]
- Pathology
- Curriculum
- In-Service Training
- ADDIE Pattern
- aerial university of science and tech of shahid satari