نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی

2 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد

3 معلم مدارس غیر انتفاعی

چکیده

هدف از این پژوهش قوم نگاری چالش های معلمان غیر بومی در مدارس دارای خرده فرهنگ های بومی است. روش کیفی از نوع قوم نگارانه وجامعه شامل کلیه مدارس دوره ابتدایی و جامعه بومی شهرستان مرزی لاین است. پس از تحلیل یافته ها به کمک روش تحلیل محتوای موضوعی یافته ها در9 مولفه از جمله ناتوانایی های معلمان غیر بومی در محیط های بومی،ترس بومیان از ضعیف شدن فرهنگ بومی منطقه،ناتوانی معلمان غیر بومی در کنترل دانش آموزان در مناطق چند زبانه،عدم برخورداری معلمان غیر بومی از اطلاعات بومی جهت آموزش و عملکرد بهتر دانش آموزان،استقبال جامعه بومی از معلمان بومی در جهت یادگیری و ایجاد انگیزه در دانش آموزان،مشکلات ارتباطی معلمان غیر بومی با جامعه بومی ،عدم اعتماد بومیان به افراد برون گروهی ، نگرانی ازالگو بردای بومیان از فرهنگ غیر بومی،عدم ویژگی های مربوط به محیط بومی در معلمان غیر بومی شناسایی شدند و مدل مفهومی چالش های معلمان غیر بومی مشخص شد. از آنجایی که کشور ایران دارای خرده فرهنگ های بومی و قومی متنوع می باشد در راستای توجه به اصل عدالت آموزشی پیشنهاد می شود برنامه درسی پاسخگویی فرهنگی متناسب با سیستم های جوامع بومی تدوین و ارائه شود

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Ethnography Challenges of non-native teachers in schools with indigenous subcultures Abstract

نویسندگان [English]

  • shiva jalayeri laeen 1
  • Hossein Jafari suny 2
  • ghazal jalayeri laeen 3

1 Department of Educational Science

2 Associate Professor, Ferdowsi University of Mashhad

3 Teacher of non-profit schools

چکیده [English]

The purpose of this ethnographic study is to challenge the challenges of non-native teachers in schools with indigenous subcultures. The qualitative method of ethnographic and community type includes all primary schools and indigenous communities of Marzi Line city. After analyzing the findings using the thematic content analysis method, the findings are in 9 components, including the disabilities of non-native teachers in indigenous environments, indigenous fears of weakening indigenous culture, inability of non-native teachers to control students in multilingual areas, lack of Non-native teachers have indigenous information for better education and performance of students, Indigenous community welcomes indigenous teachers to learn and motivate students, Non-native teachers' communication problems with the indigenous community, Indigenous people's lack of trust in outsiders, Model concern Indigenous perceptions of non-native culture, lack of indigenous environment characteristics were identified in non-native teachers, and the conceptual model of non-native teachers' challenges was identified. Since Iran has a variety of indigenous and ethnic subcultures, in order to pay attention to the principle of educational justice, it is suggested that a curriculum of cultural accountability be developed and presented in accordance with the systems of indigenous communities. Keywords: Teachers, Indigenous areas, Challenges Teachers, non-native areas, challenges, ethnography

کلیدواژه‌ها [English]

  • Challenges
  • non-native teachers
  • native subcultures