نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، شناسایی برنامه‌ درسی مغفول از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی با استفاده از روش تحقیق ترکیبی تبیینی متوالی و از نوع پیگیری نتایج بود. ابتدا بر اساس الگوی اعتباریافته برنامه درسی نال (مرزوقی و همکاران، 1396)، مقیاس برنامه درسی مغفول طراحی و اعتباریابی گردید. مقیاس مذکور به روش توصیفی پیمایشی، در بین معلمان ابتدایی مدارس سراسر کشور و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای در 9 استان توزیع و 730 پرسشنامه جمع‌آوری و با استفاده از آزمون تی تک نمونه‌ای مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نظر معلمان میزان وجود برنامه‌ درسی نال از نوع( مغفول، محدوف، منسوخ، محرف، عقیم، مفرط و ممنوعه)، در سه حوزه (دانش، ارزش و مهارت) برنامه درسی دوره ابتدایی، نزدیک به میانگین می باشد. در بخش کیفی هم که باکمک روش پدیدارشناسی و به کارگیری معیار اشباع یافته‌ها، مصاحبه‌ عمیق نیمه ساختارمند با 35 نفر از معلمان ابتدایی از نواحی چهارگانه شیراز انجام شد؛ پس از تحلیل داده‌ها با استفاده از فن تحلیل مضمون در نرم‌افزارNvivo (8.8) نتایج حاصل مؤید هفت نوع برنامه درسی مغفول در برنامه درسی دوره ابتدایی بود که بیشتر به شکل غیر عمدی اتفاق می‌افتند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The presence of various null curricula in the primary school: A Mixed Method Study

نویسندگان [English]

  • parisa zare 1
  • Rahmatollah Marzooghi 2

1 Assistant Professor, Department of Educational Science Payam Noor University,Iran

2 Professor, Department of Educational Science, Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

The purpose of the research was to identify and explain the null curriculum in the Primary school. The research method was an explanatory sequential mixed method with follow-up explanations model. At first according to the validated sample of null curriculum(Marzooghi et al., 2017), a scale developed to determine the existence of null curriculum in elementary school. the mentioned questionnaire distributed by descriptive survey method in among primary school teachers across the country the schools of all over the country through multistage cluster sampling in 9 provinces , 730 teachers' questionnaires. The gathered data was analyzed by one-sample T test. The results showed that in general, according to viewpoint teachers in the elementary school, the degree of existence of the null curriculum in the elementary period is close to Mean. In the qualitative section, by using the targeted approach and applying the theoretical saturation criteria a deep semi-structured interview was conducted with the teachers of the four districts of Shiraz in order to track and follow the quantitative section data. Then, the obtained data analyzed by using Nvivo(8.8) software and through thematic analysis . Based on the findings of the qualitative section have been identified seven types of Null curriculum in the Primary school, from the viewpoint of teachers are more likely to happen unintentionally.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Null curriculum
  • Primary School