نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدرس دانشگاه
2 دانشجو
3 دانشگاه علامه
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای محتوای آموزشی الکترونیکی از منظر نظریهی بار شناختی میباشد. برای این منظور، از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی استفاده شد. اهداف این پژوهش به این شرح هستند: 1) ترسیم ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بار شناختی درونی، 2) ترسیم ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بار شناختی بیرونی و 3) ترسیم ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بار شناختی مطلوب. در این پژوهش، جامعهی آماری کلیهی مقالههایی هستند که از طریق موتور جستجوی google و بانکهای اطلاعاتی ebsco، wiley و sciencedirect قابل دانلود هستند. تعداد مقالههای انتخابی نهایی برای انجام تحلیل محتوای کیفی به روش قیاسی، 15 مقاله بودند. برای انجام ین پژوهش مراحل زیر دنبال شد: مرحل اول، طرحریزی کار و تهیهی مقدمات، مرحلهی دوم، تحلیل محتوای کیفی به روش قیاسی، مرحلهی سوم، کنفرانس و بحث. در انتها، در تحلیل قیاسی از مقالات انتخاب شده، توانستیم ویژگیهای محتوای یادگیری الکترونیکی را از منظر سه طبقهی بار شناختی درونی، بار شناختی بیرونی و بار شناختی مطلوب مشخص کنیم.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
determining the characteristics of electronic instruction content (curriculum) in view of cognitive load theory deductive qualitative content analysis method
چکیده [English]
The purpose of current research is determining the characteristics of electronic instruction content in view of cognitive load theory .For this purpose, deductive qualitative content analysis method was used. The purposes of this research are as follows: 1. Drawing the characteristics of electronic content in terms of internal Cognitive load. 2. Drawing characteristics of electronic content in terms of External load.3. Drawing characteristics of electronic content in terms of optimal Cognitive load. In this research ,statistical community is all of articles that can be downloaded via Google search Engine and ebsco, Wiley , science direct informational banks. The Number of final selected articles for doing analysis of qualitative content deductively, was 11 articles. For doing this Research below stages were followed: First stage, foundation of labor and preparation elements, Second stage ,analysis of qualitative content deductively, Third stage, conference and discussion.
At the end, in deductive analysis of selected articles, we Could define electronic learning content in view of 3 stages of Internal Cognitive load, external load, the Optimal cognitive load.
کلیدواژهها [English]
- Designing the content of electronic instruction
- Deductive qualitative content analysis
- Cognitive load