نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش. دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتب درس دین وزندگی دوره‌ی متوسطه دوم از منظر میزان توجه به رویکرد تربیت عرفانی اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پژوهش کیفی و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعه پژوهش، کتابهای دین و زندگی دوره ی متوسطه در سال تحصیلی 1398-99 بود که به صورت هدفمند کتابهای دین و زندگی دوره دوم متوسطه به همراه پیش دانشگاهی به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده ها، نمونه برگ تحلیل محتوای کتابهای درسی بر مبنای شاخصها و اصول تربیت عرفانی براساس حکمت سینوی و با اقتباس از بهشتی و ناظر حسین آبادی(1391) می باشد. یافته های پژوهش نشان داد: درمجموع643 بار به محورها و مؤلفه‌های مفهومی مرتبط با تربیت عرفانی توجه شده که میزان آن در پایه‌های اول 170، در پایه دوم 165، در پایه سوم 240 و در پیش‌دانشگاهی 68 مرتبه است؛ جدای اینکه در دوره پیش‌دانشگاهی به عناصر تربیت عرفانی کمتر توجه شده است، اما عنصر شریعت‌محوری درکل و خصوصاً در پایه اول (با 4 بار تکرار)،کمترین حد توجه را داشت عنصری که ازمحوری‌ترین عناصر تربیت عرفانی بوده و عرفان واقعی را از سایر عرفان‌ها متمایز می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Content analysis of Religion textbooks in Second high school with an emphasis on prognosis educational approach

نویسندگان [English]

  • aboosaeed davarpanah 1
  • aboosaeed davarpanah 2

1 b

2 phd

چکیده [English]

The present study has been conducted with the aim of analyzing the content of religion and life textbooks in the second year of high school from the perspective of paying attention to the mystical education approach. The research method was descriptive and qualitative research and applied research approach. The research population was the books of religion and life of the secondary school in the academic year 1398-99, which were purposefully considered as the books of religion and life of the secondary school along with the pre-university. Data collection tool is a sample of textbook content analysis based on indicators and principles of mystical education based on Sinai wisdom and adapted from Beheshti and Nazer Hosseinabadi (2012).. The results showed that a total of 643 times axles and components related concept is the Gnostic Education. that 170 in the first year of high school, in the second 165, third 240 and the pre-university year is 68 times; In pre-university education to the mystical elements of attention has been paid, but a central element of the law in general and especially in the first grade (4 times), was the least attention. Central element of the training elements of gnosis and distinguish the real from the other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mystical Education
  • Religious and Life Books
  • Secondary Second
  • Content Analysis