نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد.مشهد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل و مقایسۀ محتوای کتاب فارسی خوانداری سوم ابتدایی سال (1392-1391) که آخرین سال آموزشی کتاب فارسی درسی قدیم است و کتاب فارسی خوانداری سوم ابتدایی سال (1399-1398) که کتاب آموزشی کنونی در این پایه می‌باشد، انجام شده است. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل محتوای توصیفی ویلیام رومی و تعیین ضریب درگیری برای مقوله‏‌های متن، تصاویر و پرسش‌ها انجام شده است. جامعۀ آماری، دو کتاب نامبرده است که برابر با نمونۀ آماری می‌باشد. به منظور تعیین ضریب درگیری و سنجش میزان فعال بودن کتاب‌ها، محتوای آن‌ها در انواع مقوله‌ها بر طبق این روش جایگزین شده و سپس مقوله‌های فعال بر مقوله‌های غیرفعال تقسیم می‌شود. نتایج بررسی این تحقیق حاکی از این ‌است که بر خلاف متن کتاب فارسی خوانداری سال (1392-1391)، در تهیه و تدوین کتاب فارسی خوانداری سال (1399-1398) استانداردهای لازم برای نگارش متن در نظر گرفته نشده است. در تنظیم تصاویر طبق این تحلیل در هر دو کتاب مذکور تصاویر فعال نمی‏باشند. همچنین نتایج این تحلیل در مورد پرسش‌های هر دو کتاب گویای این مطلب است که برخلاف کتاب فارسی خوانداری سال (1392-1391) پرسش‌های کتاب فارسی خوانداری سال (1399-1398) به روشی فعال تنظیم شده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود در متن و تصاویر کتاب فارسی خوانداری کنونی (سال 1399-1398) بازنگری لازم صورت پذیرد تا دانش‌آموزان به لحاظ یادگیری ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنند و درگیری ذهنی و میزان تفکر آنان در جهت مثبت ارتقا یابد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Content Analysis of Persian Reading Books for the Third Grade of Primary School Based on William L. Romey’s Approach: A Case Study of the Academic Year 2012 and 2020

نویسندگان [English]

  • Shima Ebrahimi 1
  • Faribasadat Panjtani 2

1 Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi university of Mashhad, Mashhad, Iran

چکیده [English]

The present study aims at evaluating two versions of the content of the coursebook Reading Persian, developed for the third grade of elementary school. The book was first published for the academic year 2012-2013, and it was then revised and updated for the academic year 2019-2020. The descriptive content analysis—developed by William L. Romey—and involvement coefficient were employed to analyze the book content. The analysis consists of gauging the involvement coefficient for the text components, including the questions and illustrations. The results show that in contrast to the older version of the book, published for the academic year 2012-2013, the newer version has failed to consider the adequate standards, and demanded writing a decent coursebook. As a result, it seems that revising the coursebook is a must to meet the expectations. Given that the illustrations of the two books failed to promote active learning strategies and interactive items, the book's authors are invited to include images that facilitate understating of the book content and encourage students' reflection. The results also indicate that the questions employed in the newer version of the textbook are more engaging and increase students’ level of involvement with the learning process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "content analysis"
  • "William l Romeys approach"
  • "the course book reading Persian"
  • "primary school"
  • "active/passive categories"