نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تهران شمال

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر «تحلیل کیفی محتوای سند ملی برنامه درسی ایران بر اساس مهارت های ده گانه یونسکو برای سال 2020 میلادی » است. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا است.جامعه آماری پژوهش را اسناد بالادستی آموزش و پرورش یعنی سند برنامه درسی ملی تشکیل می دهد. در پژوهش حاضر حجم نمونه پژوهش برابر با جامعه آماری است. و کل متن سند برنامه درسی ملی به عنوان نمونه برای تحلیل محتوای کیفی انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از فهرست وارسی(چک لیست) محقق ساخته جهت تحلیل متن سند برنامه درس ملی استفاده شد. برای تعیین روایی محتوا، فهرست وارسی دراختیار چند نفر از متخصصان قرار گرفت و روایی آن تایید شد. برای تفسیر و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا از نوع قیاسی استفاده شد. مقوله ها در این پژوهش، مهارت های ده گانه مورد نظر یونسکو و گویه های ساخته شده برای هر مهارت، معیار(مولفه) تحلیل متن است. یافته های پژوهش حاکی از آن است میزان تاکید بر تمامی گویه های مهارتهای ده گانه یونسکو در سند ملی برنامه درسی ایران یکسان نیست. نتایج تحلیل محتوا نشان داد به تمامی گویه های مهارت شایستگی های فرا فرهنگی، مهارت فرارشته ای،مهارت تفکر محاسباتی،مهارت هوش اجتماعی،مهارت تفکر طراحی، در سند برنامه درسی ملی ایران توجه شده است. اما در سایر مهارت ها ناهمسانی در تاکید بر گویه ها مهارت های تفکر بدیع و انطباق پذیر، مشارکت مجازی، معنی یابی، سواد رسانه ای جدید، مدیریت بارشناختی در سند ملی برنامه درسی ایران وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Qualitative analysis of the content of the national document of Iran's curriculum based on the ten skills of UNESCO for 2020

نویسندگان [English]

  • sedighe shirani 1
  • Zahra sabbaghian 2
  • baharak azami 1

1 azad university

2 Shahid Beheshti University

چکیده [English]

The aim of this study is to "qualitatively analyze the content of the National Document of Iran's Curriculum Based on UNESCO's Ten Skills for 2020".The research method is qualitative and based on content analysis. The statistical population of the research consists of upstream education documents, ie the national curriculum document. In the present study, the sample size of the study is equal to the statistical population. And the entire text of the National Curriculum Document is selected as an example for qualitative content analysis.In this study, a researcher-made checklist was used to collect information to analyze the text of the National Curriculum document. To determine the validity of the content, the checklist was provided to several experts and its validity was confirmed.Comparative content analysis method was used to interpret and analyze the data. The categories in this study are the ten UNESCO skills desired and the items created for each skill are the criteria (component) of text analysis.The research findings indicate that the emphasis on all ten UNESCO skills items in the National Document of Iran's Curriculum is not the same. The results of content analysis showed that all aspects of meta-cultural competence skills, transcendental skills, computational thinking skills, social intelligence skills, design thinking skills have been considered in the document of Iran's national curriculum. But in other skills, there was a mismatch in emphasizing the novelties of innovative and adaptable thinking skills, virtual participation, meaning finding, new media literacy, and cognitive management in the National Document of Iran's Curriculum

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian National Curriculum Document
  • Ten UNESCO Skills
  • Content Analysis