رضوان حکیم زاده؛ فهیمه عباسی؛ طیبه زمانی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی ادراک معلمان در خصوص فرصتها و چالشهای برنامه ویژه مدرسه بود. این مطالعه با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از انجام 2۴ مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته با معلمان اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل دیدگاههای معلمان موجب شناسایی هشت فرصت شامل: آشنایی عملی دانشآموزان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی ادراک معلمان در خصوص فرصتها و چالشهای برنامه ویژه مدرسه بود. این مطالعه با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از انجام 2۴ مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته با معلمان اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل دیدگاههای معلمان موجب شناسایی هشت فرصت شامل: آشنایی عملی دانشآموزان با انواع مهارتها، افزایش انگیزه در دانشآموزان به یادگیری، افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، فراهم شدن زمینهای برای شناخت توانمندیهای دانشآموزان، ایجاد زمینهای برای اصلاح سبک زندگی، افزایش تفکر خلاق در دانشآموزان، افزایش انگیزه شغلی معلمان، ترغیب معلمان به کسب اطلاعات در خصوص مهارتهای حرفهای متناسب با شرایط محلی و همچنین شش چالش شامل: محدودیت در زمان اجرا، نبود امکانات اجرایی در مناطق حاشیه شهر و روستاها، محدودیت اجرا برنامه در کلاسهای چندپایه، بیرغبتی برخی معلمان به اجرا، ناهماهنگی در فرآیند اجرای برنامه و مشکلات مرتبط به ارزیابی دستاوردهای طرح گردید. یافتههای این پژوهش میتواند در گسترش و تقویت برنامهریزی درسی مبتنی بر مدرسه به عنوان راهبردی برای تمرکززدایی نظام برنامهریزی درسی کشور به مسئولین امر یاری رساند.
سمیه گیوکی؛ محمدعلی رستمی نژاد؛ حسین شکوهی فرد؛ اسدالله زنگویی
چکیده
بهمنظور همگامی با تحولات گسترده در عرصه علم و دانش و پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی، بازنگری در برنامهدرسی ضروری است؛ از سوی دیگر ارزشیابی نتایج تغییرات نیز امری حیاتی تلقی میشود. با توجه به تغییراتی که در برنامه درسی مدارس شاهد و ایثارگر انجام شد، بررسی نتایج تغییرات مذکور با رویکرد کیفی هدف پژوهش حاضر است. جامعه آماری، ...
بیشتر
بهمنظور همگامی با تحولات گسترده در عرصه علم و دانش و پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی، بازنگری در برنامهدرسی ضروری است؛ از سوی دیگر ارزشیابی نتایج تغییرات نیز امری حیاتی تلقی میشود. با توجه به تغییراتی که در برنامه درسی مدارس شاهد و ایثارگر انجام شد، بررسی نتایج تغییرات مذکور با رویکرد کیفی هدف پژوهش حاضر است. جامعه آماری، کلیه معلمان دوره اول مدارس ابتدایی شاهد و ایثارگر شهر بیرجند به تعداد 21 نفر در سال تحصیلی 94-93 بودند. با توجه به روش گردآوری داده و اطلاعات که مصاحبه نیمهساختاریافته بود نمونهای به تعداد 15 نفر به شیوه اشباع نظری حاصل شد. دادهها بر اساس استراتژی تئوری مفهومسازی بنیادی، به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. در عنصر هدف چهار مفهوم 1) تعدد اهداف،2) کمبود زمان، 3) وجود تفاوتهای فردی،4) دشواری برخی پیامها و یک مقولهی "تحقق نسبی اهداف" بدست آمد. درعنصر محتوا هفت مفهوم 1) حجم زیاد، 2) کمبود زمان،3) عدم تناسب با سن،4) توزیع نامساوی حیطهها، 5) مؤثر بر رشد ارزشها،6)رضایت از مطالب افزوده، 7) مؤثر در خودراهبری و یک مقولهی "نقش محتوا در تحقق اهداف" شکل گرفت. درعنصر روش چهار مفهوم 1) کاربرد روش تجربی قدیم،2) استقبال از روش جدید،3) جلب مشارکت و همکاری،4) نقش الگو و رسانه و یک مقولهی "روش، مؤثر در تحقق اهداف" حاصل گردید. درعنصر ارزشیابی، دو مفهوم 1) رضایت نسبی از ارزشیابی توصیفی،2) رضایت از ارزشیابی توصیفی و یک مقوله "ارزشیابی، مؤثر در تحقق اهداف" بدست آمد.