دوره 5 (1403)
دوره 4 (1402)
دوره 3 (1396)
دوره 2 (1395)
دوره 1 (1394)
محل چاپ ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار زمستان 1394
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندی 15%
زبان مجله فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه داوری و چاپ بله
نوع مجله علمی 
نوع داوری داوری بسته و حداقل 2 داور
زمان داوری حداقل 9 هفته و حداکثر 6ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 5
تعداد شماره‌ها 17
تعداد مقالات 102
تعداد نویسندگان 227
تعداد مشاهده مقاله 154,998
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 145,231
نسبت مشاهده بر مقاله 1519.59
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1423.83
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 428
تعداد مقالات رد شده 227
درصد عدم پذیرش 53
تعداد مقالات پذیرفته شده 96
درصد پذیرش 22
زمان پذیرش (روز) 521
تعداد پایگاه های نمایه شده 4
تعداد داوران 157

نشریه پژوهش‌های کیفی در برنامه درسی یک نشریه علمی با داوری بسته، دو سو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علامه طباطبائی، به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی، با درجه علمی و با رتبه ج در ایران منتشر می‌شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث برنامه‌ریزی درسی پایه‌گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه برنامه‌ریزی درسی انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم برنامه‌ریزی درسی را گزارش می‌دهند می‌باشد.  نشریه با استفاده از سامانه مشابهت‌یابی اقدام به همانندجویی مقالات کرده و مقالاتی با همانندی حداکثر 15 درصد را می‌پذیرد. این نشریه برای بررسی، پردازش و انتشار مقالات علمی از نویسنده/نویسندگان، نهادها و سازمان‌های پژوهشی مبلغ دو میلیون ریال جهت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می‌کند و در صورت پذیرفته‌ شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال جهت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسنده/نویسندگان دریافت می‌گردد. مابقی هزینه‌های نشریه از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می‌شود. 

واکاوی نارسایی‌های مؤثر بر عدم استفاده از طرح درس توسط ‏‏آموزگاران دوره ابتدایی

مریم اصفهانی

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.87659.427

چکیده
  هدف پژوهش حاضر واکاوی نارسایی‌های مؤثر بر عدم استفاده از طرح درس توسط آموزگاران دوره ‏ابتدایی استان قزوین است. پژوهش به روش تحلیل مضمون (براون و کلارک، 2006) انجام شد. به‌منظور ‏گردآوری داده‌ها، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 20 آموزگار شاغل در مدارس ابتدایی استان قزوین استفاده ‏شده است. تحلیل داده‌ها در فرایند کدگذاری با کمک ...  بیشتر

اندازه‌گیری مبتنی بر برنامۀ درسی خواندن: مروری بر چیستی، چرایی و چگونگی

مرتضی حسن زاده؛ فرشته لطفی سرابی؛ اسماعیل سعدی پور

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.85589.412

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مروری بر ماهیت، زمینه‌های توسعه و کاربردهای اندازه‌گیری مبتنی بر برنامۀ درسی به‌منزلۀ روشی کارآمد برای سنجش مهارت خواندن انجام شد. روش پژوهش مرور ادبیات یکپارچه بود که از چهار مرحله تشکیل می‌شد. از میان 817 سند، در نهایت 43 مورد وارد مطالعه و متن آن‌ها با رویکردی انتقادی تحلیل شد. برای مدیریت اسناد از پروتکل پریزما ...  بیشتر

صدای هنر در دبستان: نگرش معلمان و دانش‌آموزان دورۀ دوم ابتدایی دربارۀ اجرای برنامه درسی هنر

فرناز رجائی آسی بلاغ؛ زهرا صالحی متعهد؛ احسان اکرادی

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.87648.429

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی نگرش معلمان و دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی درباره اجرای برنامه درسی هنر بود. از روش پیمایش کیفی با رویکرد استقرایی استفاده شد. مشارکت‌کنندگان شامل تمامی معلمان و دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهر قدس در سال تحصیلی 1404-1403 بودند. از این میان، 10 معلم و 10 دانش‌آموز به‌روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته ...  بیشتر

تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی از نظر توجه به سواد فناورانه

سیروس محمودی

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.84182.401

چکیده
  این پژوهش با هدف ارزیابی کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی از نظر توجه به حوزه‌های سواد فناورانه انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود و جامعه آماری شامل کلیه کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی بوده است که با توجه به محدودیت جامعه آماری، نمونه‌گیری انجام نشده و همه کتاب‌های درسی این ...  بیشتر

بررسی ابعاد تربیت اخلاقی در برنامه درسی ریاضی دوره دوم ابتدایی ایران

حجت افتخاری

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.86042.415

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی ابعاد تربیت اخلاقی در برنامه درسی ریاضی دوره دوم ابتدایی بود. این پژوهش با رویکرد توصیفی و به روش تحلیل محتوا انجام شد و جامعه آماری آن، کتاب‌های ریاضی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بود که به صورت تمام‌شمار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها، چک‌لیستی برگرفته از اسناد ...  بیشتر

تجارب معلمان ابتدایی از درس پژوهشی: دلالت هایی برای رهبری برنامه درسی

جمال سلیمی؛ علی امینی باغ؛ مهدی محمد لعل آبادی

دوره 6، شماره 18 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/qric.2025.84276.402

چکیده
  در پژوهش حاضر، تجارب زیسته معلمان از انجام درس‌پژوهی و پیامدهای آن برای مدیریت برنامه درسی مورد واکاوی قرار گرفت. رویکرد پژوهش، کیفی و مبتنی بر پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه پژوهش شامل معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 403-402 بود که تجربه عملی درس‌پژوهی داشتند. شرکت‌کنندگان بر اساس نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله‌برفی ...  بیشتر

طراحی و اعتباریابی ملاک ها و شاخص های ارزیابی کیفیت برنامه درسی مدارس متوسطه کشور: یک مطالعه موردی
دوره 1، شماره 2 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 107-144

https://doi.org/10.22054/qric.2016.1872

چکیده
  پژوهش حاضر مهمترین و اساسی‌ترین ملاک ها و شاخص‌های ارزیابی برنامه درسی مدارس گرداوری و توسط کارشناسان و متخصصین اعتبارسنجی بررسی گردید. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها، پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، 300 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش و متخصصین ارزیابی کیفیت دانشگاه می باشد. ابزار گرداوری داده ها، ...  بیشتر

نقد و بررسی نظریة «معلمان به عنوان روشنفکران تحول آفرین» در منظر هنری ژیرو
دوره 1، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 100-120

https://doi.org/10.22054/qric.2016.7483

چکیده
  هنری ژیرو(به عنوان یکی از مهم‌ترین متفکران جهانی تعلیم و تربیت) معلمان را روشنفکران تحول آفرین می‌داند و معتقد است که معلمان دارای نقش سیاسی و اخلاقی مهمی هستند و وظیفه دارند تا برای تحقق دموکراسی و جامعة مدنی پویا تلاش کنند. آن‌ها باید اهداف، محتوا، روش‌ها و فناوری‌های تدریس را به سوال بکشند و با نگاهی انتقادی به آن بنگرند. معلمان ...  بیشتر

رهبری معلم در اجرای برنامه درسی؛ چالش ها و فرصت ها
دوره 1، شماره 3 ، تیر 1395، ، صفحه 53-81

https://doi.org/10.22054/qric.2016.7069

چکیده
  چکیده برای سالیان بسیاری بحث در خصوص نقش معلم در اجرای برنامه درسی از جنبه‌های مختلفی در مباحث مدیریت آموزشی، نظارت و راهنمایی تعلیماتی و تأکید بر نقش وی در راهنماهای معلم مطرح بوده است. با این وجود توجه به نقش معلم در قالب عنوان«رهبری معلم» با محوریت اجرای برنامه درسی در ادبیات پژوهشی داخل موضوعی مغفول و ناشناخته می‌باشد. بر ...  بیشتر

نقد نظریه برنامه درسی بازسازی اجتماعی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1394، ، صفحه 81-100

https://doi.org/10.22054/qric.2015.1850

چکیده
  هدف این مقاله نقد نظریه برنامه درسی بازسازی اجتماعی است. در این نظریه کلیت برنامه درسی در خدمت تغییرات بنیادین جامعه بوده و معلم و دانش‌آموز به‌عنوان کنشگران اصلی برنامه درسی، نقش اساسی در ایجاد اصلاحات اجتماعی جامعه ایفا می‌کنند. روش مورداستفاده در این پژوهش، توصیفی – تحلیلی است و برای دستیابی به داده‌های معتبر از روش «بررسی ...  بیشتر

مدیریت اقتضایی مسیر اثربخشی در تمرکززدایی نظام برنامه درسی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1394، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22054/qric.2015.1846

چکیده
  یکی از بحثهای عمده تعلیم و تربیت دنیا تمرکز و تمرکززدایی در آموزش و پرورش است؛ نگاه ایستا به برنامه درسی از اثربخشی لازم برای آموزش و پرورش برخوردار نیست. بررسی آرای اکثر علمای تربیتی این دیدگاه را نشان میدهد. هدف از پژوهش حاضر این است که مدلی ارائه دهیم که با نگاهی پویا و با در نظر گرفتن مقتضیات محیطی برای پیمودن برنامه درسی در راه ...  بیشتر

ابر واژگان