سکینه شرفی؛ حسین مومنی مهموئی
چکیده
ویروس کرونا جوامع آموزشی را به ویژه از نظر تغییر گسترده به سمت یادگیری آنلاین، تحت تاثیر قرار داده است. این به معنای تبدیل سریع برنامههای درسی و سبکهای یادگیری به یک بستر دیجیتال است. ایجاد تغییر در برنامههای درسی بدون بررسی و کنترل دقیق تمامی عوامل تاثیرگذار درآن نمیتواند به تغییرات اثربخش منجرگردد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، به روش ...
بیشتر
ویروس کرونا جوامع آموزشی را به ویژه از نظر تغییر گسترده به سمت یادگیری آنلاین، تحت تاثیر قرار داده است. این به معنای تبدیل سریع برنامههای درسی و سبکهای یادگیری به یک بستر دیجیتال است. ایجاد تغییر در برنامههای درسی بدون بررسی و کنترل دقیق تمامی عوامل تاثیرگذار درآن نمیتواند به تغییرات اثربخش منجرگردد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، به روش کیفی و با استفاده از شیوه سنتز پژوهی، بر اساس الگوی روبرتس انجام شده است. در این پژوهش، پس از بررسی های لازم، حوزه قطعی مطالعه جهت سنتز پژوهی چالش های تغییر سبک های یاددهی-یادگیری، حدود 13 منبع مرتبط و موجود بر روی سایتهای تخصصی و ژورنالهای خارجی بوده است. برای نمونهگیری، از منابع در دسترس چاپی و الکترونیکی مرتبط با هدف و موضوع پژوهش، استفاده شده و تا حد اشباع ادامه یافته است. ابزار گردآوری اطلاعات، فیشبرداری بوده و مطالب مرتبط با هدف پژوهش با ذکر مشخصات منبع مطالعاتی و با یک نظم منطقی ثبت و اولویتبندی گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهدکه ما به سطح بالایی از آمادگی نیاز داریم تا بتوانیم به سرعت با تغییرات محیط سازگار شویم و بتوانیم خود را با حالتهای مختلف ارائه با توجه به شرایط همه گیری کووید19هماهنگ کنیم.
اشرف اصیلیان؛ حسین مومنی مهموئی؛ علی اکبر عجم
چکیده
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD بود.این پژوهش آمیخته، نوع اکتشافی بود در بخش کیفی از تحلیل اسنادی، تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه با 17 نفر از خبرگان انجام و در بخش کمی، پرسشنامهای با 10 مؤلفه و 180 خردهمؤلفه طراحی و با 40 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز اجرا شد. ...
بیشتر
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD بود.این پژوهش آمیخته، نوع اکتشافی بود در بخش کیفی از تحلیل اسنادی، تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه با 17 نفر از خبرگان انجام و در بخش کمی، پرسشنامهای با 10 مؤلفه و 180 خردهمؤلفه طراحی و با 40 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز اجرا شد. بر اساس بازخوردها، پرسشنامه اصلاح و در اختیار 419 نفر از خبرگان برنامهریزیدرسی، روانشناسی، علوم مغز و کارشناسان آموزش، مشاوره و معلمان مقطع ابتدایی مشهد قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه را صاحبنظران تایید و روایی و پایایی دادهها به وسیله بررسی اعضا و آلفای کرانباخ (83/0) تائید شد. روش نمونهگیری کیفی، هدفمند و در بخش کمی از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. برای اعتباریابی الگو از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده و با تحلیل عاملی مرتبه اول الگوی مزبور تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد که مؤلفههای 11گانه (منطق، اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی یادگیری،ارزشیابی، فضای یادگیری، مواد و منابع، نقش معلم، زمان یادگیری، گروهبندی و ویژگیهای فراگیر )احصا شده بار عاملی کافی را برای پیشبینی الگوی برنامهیدرسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان ADHD دارند. همچنین شاخصهای(842/0=CMIN/DF)، (000/0= RMSEA)، (000/1 = CFI)، (005/1= TLI)،( 003/1 = IFI) و (974/ =RFI) بود. نتایج نشان داد که الگوی طراحی شده از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.
سکینه شرفی؛ حسین مومنی مهموئی
چکیده
در فلسفه تعلیم و تربیت هیچ نقطه نظری مهم تر از تاکید آن بر مشارکت یادگیرنده در شکل گیری اهداف آموزشی نیست. برنامه های درسی نقش موثری در کسب موفقیت یا شکست در دستیابی به اهداف مورد نظر نظام های آموزشی، دارند. این مقاله با هدف تبیین برنامه درسی مذاکرهای تنظیم شده و ضمن بیان اصول و مبانی برنامه درسی مذاکرهای، به بررسی فرصت ها و ...
بیشتر
در فلسفه تعلیم و تربیت هیچ نقطه نظری مهم تر از تاکید آن بر مشارکت یادگیرنده در شکل گیری اهداف آموزشی نیست. برنامه های درسی نقش موثری در کسب موفقیت یا شکست در دستیابی به اهداف مورد نظر نظام های آموزشی، دارند. این مقاله با هدف تبیین برنامه درسی مذاکرهای تنظیم شده و ضمن بیان اصول و مبانی برنامه درسی مذاکرهای، به بررسی فرصت ها و چالش های ناشی از طراحی و اجرای این نوع برنامه درسی می پردازد. ماهیت این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است. داده ها بر اساس یک طرح پژوهش کیفی از نوع سنتز پژوهی جمع آوری شدهاند. فرآیند پژوهش در طی 6 گام متوالی صورت گرفته است. بر حسب نتایج مطالعه، اجرای برنامه درسی مذاکرهای جهت پاسخ گویی به نیاز های جدید جوامع ضرورت دارد. مذاکره در مورد برنامهی درسی می تواند تعامل را بهبود بخشیده و باعث تحقق بخشی از اهداف مهم عاطفی گردد.