TY - JOUR ID - 7494 TI - طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دوره کارشناسی‌ارشد رشته برنامه درسی JO - پژوهش های کیفی در برنامه درسی JA - QRIC LA - fa SN - 2476-5783 AU - هدایتی, اکبر AU - ملکی, حسن AU - صادقی, علیرضا AU - سعدی پور, اسماعیل AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طبطبائی AD - دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 1 IS - 4 SP - 21 EP - 40 KW - الگو KW - برنامه درسی مبتنی بر شایستگی KW - دوره کارشناسی ارشد DO - 10.22054/qric.2016.7494 N2 - هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دوره کارشناسی‌ارشد رشته برنامه درسی بود. در این پژوهش، روش‌های تحلیل محتوای کیفی، روش اسنادی و روش توصیفی-استنتاجی مورد استفاده قرارگرفت. نمونه مورد نظر جهت گردآوری داده‌ها عبارت از 9 متخصص رشته برنامه درسی و 45 منبع در رابطه با برنامه درسی مبتنی بر شایستگی بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. فنون گردآوری داده‌ها عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان و تحلیل کیفی متون بود. داده‌های بدست آمده از مصاحبه‌ها و منابع متنی با روش کدگذار قیاسی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های این پژوهش، ویژگی‌های عناصر برنامه درسی مبتنی بر شایستگی را به ترتیب برای هدف، محتوا و فعالیت‌های یادگیری، روش و ارزشیابی بدست داد و الگوی اولیه برنامه درسی مبتنی بر شایستگی طراحی شد. همچنین فرایند، مراحل و چگونگی ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی، منتج از پژوهش‌های پیشین در رابطه با موضوع بود. الگوی مذکور پس از اعتباریابی توسط متخصصان و صاحب‌نظران و اعمال تعدیل‌ها، مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این پژوهش می‌تواند در طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی مورد استفاده قرار گیرد. UR - https://qric.atu.ac.ir/article_7494.html L1 - https://qric.atu.ac.ir/article_7494_d9be08505a818c426552644db26dce5c.pdf ER -