TY - JOUR ID - 7069 TI - رهبری معلم در اجرای برنامه درسی؛ چالش ها و فرصت ها JO - پژوهش های کیفی در برنامه درسی JA - QRIC LA - fa SN - 2476-5783 AU - ملکی, حسن AU - سلمانی, بابک AU - عباس‌پور, عباس AU - حکیم‌زاده, رضوان AU - امیرتیموری, محمدحسن AD - استاد گروه برنامه‌ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، علامه طباطبائی AD - دانشیار برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 1 IS - 3 SP - 53 EP - 81 KW - رهبری معلم KW - رهبری توزیع‌یافته KW - اجتماع یادگیری حرفه‌ای KW - اجرای برنامه درسی DO - 10.22054/qric.2016.7069 N2 - چکیده برای سالیان بسیاری بحث در خصوص نقش معلم در اجرای برنامه درسی از جنبه‌های مختلفی در مباحث مدیریت آموزشی، نظارت و راهنمایی تعلیماتی و تأکید بر نقش وی در راهنماهای معلم مطرح بوده است. با این وجود توجه به نقش معلم در قالب عنوان«رهبری معلم» با محوریت اجرای برنامه درسی در ادبیات پژوهشی داخل موضوعی مغفول و ناشناخته می‌باشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل رهبری معلم در برنامه درسی به ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن پرداخته است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی_تحلیلی صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین رهبری معلم و رهبری توزیع‌یافته در مدرسه رابطه وجود داشته و رهبری در مدرسه می‌تواند در میان معلمان «توزیع» گردد که این امر می‌تواند اثربخشی معلمان در اجرای برنامه درسی را در پی داشته باشد. در نهایت این مطالعه نتیجه می‌گیرد که رهبری معلم امری شدنی است که اقتضاء و امکان برای مؤفقیت کامل در این نقش به انجام پژوهش‌های بیشتر، وجود شرایط مناسب در مدارس و البته خود معلمان بستگی دارد. UR - https://qric.atu.ac.ir/article_7069.html L1 - https://qric.atu.ac.ir/article_7069_7a686bc7c56c59b2be8b8797f18d8d0c.pdf ER -