TY - JOUR ID - 1845 TI - تحلیلی بر نظریه برنامه‎درسی با تأکید و نقدی برایدئولوژی‎های آیزنر و مک‎نیل JO - پژوهش های کیفی در برنامه درسی JA - QRIC LA - fa SN - 2476-5783 AU - مذبوحی, سعید AU - حاجی تبارفیروزجائی, محسن AU - محمدشفیعی, عبدالسعید AD - دانشگاه AD - دانشگاه مازندران AD - دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 1 SP - 1 EP - 20 KW - کلیدواژه: برنامه‎درسی KW - ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی KW - نظریه برنامه‎درسی KW - آیزنر KW - مک‎نیل DO - 10.22054/qric.2015.1845 N2 - مقدمه: ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی یکی از مباحث اساسی و کلیدی حوزه برنامه‎درسی است .مروری بر پیشینه نظری ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی در دهه گذشته حاکی از آن است که توجه بسیار جدی به این موضوع شده و آثار و طبقه‎بندی متعددی در این زمینه ارائه گردیده است. بنابراین یکی از حوزه‎های مورد علاقه مک‎نیل وآیزنر، ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی است .این مطلب را با نگاهی به نوشته‎های این دو صاحب‎نظر می‎توان دریافت. مقاله حاضر بر آن است تا ضمن بررسی عمیق اندیشه‎های آیزنر و مک‎نیل در این زمینه، تنوع برداشت‎ها از ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی و دلایل آن را به گونه‎ای منطقی به تصویر بکشد. برای نیل به این مقصود، ابتدا مروری بر اندیشه‎های هر دو صاحبنظر شده و پس از آن ، با تأملی دوباره در این ایدئولوژی‎ها، نکات کلیدی اندیشه‎های این افراد استنتاج گردیده و در نهایت، با مقایسه ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی آیزنر و مک نیل، تحلیل و نتیجه‎گیری انجام شده است. به طور کلی،نتایج این مقایسه نشان می‎دهد که ضمن مشابهت‎ها ،تفاوت اساسی در فلسفه و جهان‎بینی این دو صاحب نظر وجود دارد. UR - https://qric.atu.ac.ir/article_1845.html L1 - https://qric.atu.ac.ir/article_1845_da54e7f869d4bbe0911898a039ea394a.pdf ER -