TY - JOUR ID - 15387 TI - واکاوی و تبیین ماهیت و ابعاد برنامه درسی تبلور یافته: مفهومی نو برای پدیده‌ای آشنا JO - پژوهش های کیفی در برنامه درسی JA - QRIC LA - fa SN - 2476-5783 AU - صفائی موحد, سعید AD - استادیار دانشگاه تهران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - IS - SP - EP - KW - برنامه درسی تبلوریافته KW - توسعه مفهومی KW - تبلور مثبت KW - تبلور منفی KW - انتقال یادگیری DO - 10.22054/qric.2019.28925.196 N2 - هدف اصلی این مقاله ارائه مفهومی نو در حوزة مطالعات برنامه درسی با عنوان برنامه درسی تبلور یافته می‌باشد که محور عمده آن تمرکز بر انتقال یادگیری است. با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی تمامی برنامه های آموزشی، تبلور آموخته ها در رفتار و عملکرد یادگیرندگان است، ضرورت مفهوم پردازی نو در حوزه مطالعات برنامه درسی احساس می شود. این مفهوم آفرینی دارای دو کارکرد عمده می‌باشد: الف: کارکرد نظری که همان جلب توجه پژوهشگران و اندیشمندان به مبحث انتقال یادگیری در حوزه مطالعات برنامه درسی است، ب: کارکرد عملی که جلب توجه سیاست گذاران و تصمیم سازان به لایه های مهم برنامه درسی و توجه به تمامی آنها در اقدامات عملی می‌باشد. بدین‌منظور راهبرد توسعه مفهومی که در زمرة ‌پژوهش‌های فلسفی می‌باشد، مورد استفاده قرار گرفته است. جهت اعتبار سنجی تحلیل‌های صورت گرفته از معیار‌های تجویزی زیگر و نظرات خبرگان استفاده شده است. در نهایت نیز مفهوم برنامه درسی تبلور‌یافته در چارچوب پدیدة انتقال یادگیری تبیین و واکاوی شده و ابعاد، جلوه‌ها و راهبرد‌های آن تشریح شده است. UR - https://qric.atu.ac.ir/article_15387.html L1 - ER -