%0 Journal Article %T مطالعه تطبیقی تجارب و طرح‌های عملی دانشگاه‌های پیشرو در تکوین بین‌المللی سازی آموزش و برنامه درسی %J پژوهش های کیفی در برنامه درسی %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2476-5783 %A ملکی پور, احمد %A قاسم پور, عرفانه %A بشرویه نژاد کریمی, حسام %D 2017 %\ 01/20/2017 %V 2 %N 5 %P 143-167 %! مطالعه تطبیقی تجارب و طرح‌های عملی دانشگاه‌های پیشرو در تکوین بین‌المللی سازی آموزش و برنامه درسی %K بین‌المللی سازی %K آموزش %K برنامه درسی %K دانشگاه %R 10.22054/qric.2018.14377.84 %X هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی تجارب و طرح‌های عملی دانشگاه‌های پیشرو در تکوین بین‌المللی سازی آموزش و برنامه درسی است. این پژوهش یک پیمایش تطبیقی است، که با استفاده از روش پژوهش تحلیلی اسنادی با رویکرد تطبیقی و نیز الگو توافق و تفاوت استورت میل انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانشگاه های پیشرو و موفق در عرصه بین المللی سازی آموزش و برنامه درسی با توجه مدارک و اسناد موجود در خصوص جدیدترین رتبه بندی موسسه‌های معتبر جهانی است، که در سال های اخیر توانسته‌اند، موفقیت‌هایی در زمینه بین‌المللی سازی کسب کنند. نمونه مورد بررسی دانشگاه‌های گریفیث، مناش، آدلاید، آلبرتا، مینه سوتا و دانشگاه کیوتو است، که بصورت هدفمند با توجه به دسترسی به مدارک و اسناد موجود انتخاب شدند. تجارب و فعالیت‌های دانشگاه های منتخب با توجه به اسناد و مدارک موجود در ابعاد آموزش، پژوهش و خدمات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که این دانشگاه‌ها با انجام یک سری فعالیت‌های دقیق و معقولانه در مسیر بین‌المللی سازی آموزش و برنامه درسی در ابعاد آموزش، پژوهش و خدمات حرکت می‌کنند. %U https://qric.atu.ac.ir/article_8879_6188ad20eab5203f072c6fb29fab22ff.pdf