سنتزپژوهی چالش‌های تغییر سبک‌های یاددهی –یادگیری در نظام های آموزشی در دوران شیوع کرونا

سکینه شرفی؛ حسین مومنی مهموئی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1401

https://doi.org/10.22054/qric.2023.58744.315

چکیده
  ویروس کرونا جوامع آموزشی را به ویژه از نظر تغییر گسترده به سمت یادگیری آنلاین، تحت تاثیر قرار داده است. این به معنای تبدیل سریع برنامههای درسی و سبکهای یادگیری به یک بستر دیجیتال است. ایجاد تغییر در برنامههای درسی بدون بررسی و کنترل دقیق تمامی عوامل تاثیرگذار درآن نمیتواند به تغییرات اثربخش منجرگردد. پژوهش حاضر با توجه به هدف، به روش ...  بیشتر

طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی مکمل سازگار با مغز دانش‌آموز ADHD

اشرف اصیلیان؛ حسین مومنی مهموئی؛ علی اکبر عجم

دوره 4، شماره 13 ، دی 1402، ، صفحه 140-173

https://doi.org/10.22054/qric.2023.57778.312

چکیده
  هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه‌ی‌درسی مکمل سازگار با مغز دانش‌آموزان ADHD بود.این پژوهش آمیخته، نوع اکتشافی بود در بخش کیفی از تحلیل اسنادی، تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه با 17 نفر از خبرگان انجام و در بخش کمی، پرسشنامه‌ای با 10 مؤلفه و 180 خرده‌مؤلفه طراحی و با 40 نفر از خبرگان برنامه‌ریزی‌درسی، روانشناسی، علوم مغز اجرا شد. ...  بیشتر

برنامه درسی مذاکره ای، الزامات، فرصت ها وچالش ها

سکینه شرفی؛ حسین مومنی مهموئی

دوره 4، شماره 11 ، تیر 1402، ، صفحه 132-165

https://doi.org/10.22054/qric.2023.57764.311

چکیده
  در فلسفه تعلیم و تربیت هیچ نقطه نظری مهم تر از تاکید آن بر مشارکت یادگیرنده در شکل گیری اهداف آموزشی نیست. برنامه ‌های درسی نقش موثری در کسب موفقیت یا شکست در دستیابی به اهداف مورد نظر نظام‌ های آموزشی، دارند. این مقاله با هدف تبیین برنامه درسی مذاکره‌ای تنظیم شده و ضمن بیان اصول و مبانی برنامه درسی مذاکره‌ای، به بررسی فرصت‌ ها و ...  بیشتر