ادراک استادان گروه مشاوره از برنامه درسی پوچ در دانشگاه: مطالعه کیفی

یوسف ادیب؛ اسکندر فتحی آذر؛ سیدبهاالدین کریمی؛ اکبر سلطانی

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1395، صفحه 1-25

https://doi.org/10.22054/qric.2016.7070

چکیده
  یکی از مشکلات اصلی برنامه ریزی درسی در آموزش و پرورش ناشی از عدم توجه به جنبه های پوچ برنامه درسی است که اثرات غیر قابل جبرانی بر رشد و پیشرفت دانشجویان به جا می گذارد. با این توصیف پژوهش حاضر تلاش می کند تا به ادراک استادان گروه مشاوره در شکل گیری برنامه درسی پوچ بپردازد. بنابراین تحقیق براساس هدف، توصیفی و از نوع کیفی-کاربردی است. از ...  بیشتر

تبیین مولفه های برنامه درسی معنوی با نگاهی به دیدگاه نادینگز

عرفانه قاسم پور؛ احمد ملکی پور؛ صادق زارع‌صفت

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1395، صفحه 27-51

https://doi.org/10.22054/qric.2016.7072

چکیده
  تربیت معنوی یکی از مهم ترین مسائل آموزشی و تربیتی می باشد. دستیابی به این هدف بزرگ در نهاد آموزش و پرورش، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی، به آن برنامه درسی می گویند. شناسایی عناصر برنامة درسی معنوی، که هدف اصلی تحقیق می باشد، می تواند نیل به طراحی برنامة درسی جامع در زمینه تربیت معنوی را فراهم سازد. این عناصر شامل اهداف ...  بیشتر

رهبری معلم در اجرای برنامه درسی؛ چالش ها و فرصت ها

حسن ملکی؛ بابک سلمانی؛ عباس عباس‌پور؛ رضوان حکیم‌زاده؛ محمدحسن امیرتیموری

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1395، صفحه 53-81

https://doi.org/10.22054/qric.2016.7069

چکیده
  چکیده برای سالیان بسیاری بحث در خصوص نقش معلم در اجرای برنامه درسی از جنبه‌های مختلفی در مباحث مدیریت آموزشی، نظارت و راهنمایی تعلیماتی و تأکید بر نقش وی در راهنماهای معلم مطرح بوده است. با این وجود توجه به نقش معلم در قالب عنوان«رهبری معلم» با محوریت اجرای برنامه درسی در ادبیات پژوهشی داخل موضوعی مغفول و ناشناخته می‌باشد. بر ...  بیشتر

رویکرد کیفی به ارزشیابی تغییرات برنامه درسی قرآن مدارس شاهد و ایثارگر

سمیه گیوکی؛ محمدعلی رستمی نژاد؛ حسین شکوهی فرد؛ اسدالله زنگویی

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1395، صفحه 83-107

https://doi.org/10.22054/qric.2016.7071

چکیده
  به‌منظور همگامی با تحولات گسترده در عرصه علم و دانش و پاسخ‌گویی به نیازهای فردی و اجتماعی، بازنگری در برنامه‌درسی ضروری است؛ از سوی دیگر ارزشیابی نتایج تغییرات نیز امری حیاتی تلقی می‌شود. با توجه به تغییراتی که در برنامه درسی مدارس شاهد و ایثارگر انجام شد، بررسی نتایج تغییرات مذکور با رویکرد کیفی هدف پژوهش حاضر است. جامعه آماری، ...  بیشتر

بررسی کیفی موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه از دیدگاه متخصصان برنامه درسی

وحیده علیپور

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1395، صفحه 109-126

https://doi.org/10.22054/qric.2016.3562

چکیده
  هدف اصلی تعلیم و تربیت، بایستی تربیت انسان‌های متفکر و خلاق باشد. تفکر انتقادی به‌عنوان یکی از الگوهای نوین در نظام تربیتی می‌باشد. هدف مقاله حاضر بررسی کیفی موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه از دید متخصصان برنامه درسی با می باشد. گرایش مورد نظر در پژوهش کیفی نظریه زمینه ای (Gt) و جامعه مورد بررسی در بخش کیفی متخصصان برنامه ...  بیشتر

برنامه درسی و تفکر انتقادی: مطالعه تجارب دانشجویان کارشناسی ارشد

جمال سلیمی؛ کیوان بلندهمتان؛ خاطره یاری

دوره 1، شماره 3 ، تیر 1395، صفحه 127-165

https://doi.org/10.22054/qric.2016.7103

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی تجارب دانشجویان کارشناسی ارشد در ارتباط با مفهوم تفکر انتقادی در برنامه درسی است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و روش پژوهش پدیدارنگاری است. جهت جمع آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش 15 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند ...  بیشتر