رحیم مرادی؛ مرتضی مرادی؛ حسن ملکی؛ افسانه عبدلی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش طراحی یک مدل شایستگی برای برنامهریزان درسی است. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، تحلیلی- استنتاجی توام با بهرهگیری از دیدگاههای متخصصین برنامهریزی درسی است. جهت تعیین مدل شایستگی برنامهریزان درسی، از متدولوژی 5 مرحلهای بیهام و مایر استفاده شد. بر این اساس در مرحله اول ادبیات موضوع و منابع ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش طراحی یک مدل شایستگی برای برنامهریزان درسی است. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، تحلیلی- استنتاجی توام با بهرهگیری از دیدگاههای متخصصین برنامهریزی درسی است. جهت تعیین مدل شایستگی برنامهریزان درسی، از متدولوژی 5 مرحلهای بیهام و مایر استفاده شد. بر این اساس در مرحله اول ادبیات موضوع و منابع علمی بررسی گردید. در مرحله دوم طی فرایند مصاحبه که جامعه پژوهشی آن تمام متخصصین و نظریهپردازان برنامه-درسی در ایران بودند، از طریق روش نمونهگیری نظری با 18 نفر از متخصصین برنامه درسی، فهرستی از شایستگیهای مورد نیاز برنامهریزان درسی استخراج شد و در مرحله سوم فهرستی از شایستگیها براساس مرحله اول و دوم که شامل 30 مؤلفه بود تهیه و تکمیل گردید. در مرحله چهار، جهت اعتباریابی شایستگیهای مورد نیاز برنامهریزان درسی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که اعتبار آن از دید متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایای آزمون با ضریب آلفای کرونباخ 88% تعیین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها پس از ثبت آنها در نرمافزار spss از آزمون T تک نمونهای برای اعتباریابی شایستگیها استفاده شد. در مرحله آخر مدل مفروض از شایستگیهای مورد نیاز برنامهریزان درسی، مشتمل بر22 گویه ارائه گردید .