دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57833820170923A Study of the Elements of the Curriculum of Moral Education in Higher Education Based on the Holy Quran Based on the Interpretation of Al-Mizanبررسی عناصرالگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی بر مبنای قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان127935410.22054/qric.2019.27922.188FAذکیاعباسیوزارت علوم تحقیقات و فناوریJournal Article20171007The purpose of this article is study the elements of the curriculum of moral education in higher education based on the Holy Qur'an based on the interpretation of al-Mizan. To this end, Qur'anic verses and interpretations related to moral education of Al-Meizan's were used. This paper deals with the qualitative approach and analyzes the elements of moral education using the method of analysis of the subject. In this study, using the theme analysis of Quranic verses, according to the interpretation of al-Mizan, the following two domains of beliefs and behaviors are extracted and the same categories and the following six major themes are categorized into the main categories of the title "criteria" and their sub-categories related to them The title "below" and appropriate criteria and criteria have been established.<br /> Accordingly, the elements of the curriculum model of moral education in higher education are in line with ethical teachings of the Holy Quran based on the interpretation of al-Mizan, which has coherent, proportionate, and intrinsic harmony between the basics, the principles and the selected elements of the proposed curriculum. Then, with a semi-structured interview, the opinion of the curriculum specialists on the features of ethical education elements in higher education was to adopt a moral education platform composed of three parts: principles, principles and elements. the application of the model presented at different levels of curriculum design, including the design and development of higher education curricula, and the appropriate framework for the betterment of ethics in the university en Providesهدف این مقاله بررسی عناصرالگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی بر مبنای قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان است. بدین منظور از آیات قرآن کریم و تفاسیر مرتبط با تربیت اخلاقی تفسیر المیزان بهره گرفته شد. این نوشتار با رویکردکیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون به بررسی عناصر تربیت اخلاقی می پردازد. در این پژوهش با استفاده از تحلیل مضمون آیات قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان ، مضامین ذیل دو حیطه باورها و رفتارها استخراج ومقولههای مشابه و مقارن ذیل شش تم اصلی دسته بندی می شود به مقولههای اصلی عنوان "معیار" و به مقولههای فرعی مرتبط با آنها عنوان "زیر معیارداده و آنگاه بین معیارها و زیرمعیارهای تولیدشده ارتباط مناسب برقرار شد. <br /> براین اساس عناصر الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی همسو با آموزههای اخلاقی قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان انتخاب که یک انسجام ، تناسب و هماهنگی درونی مناسب بین مبانی، اصول و عناصر انتخاب شده برنامه درسی پیشنهادی وجود دارد. سپس با مصاحبه نیمه ساختار یافته نظر متخصصان برنامهریزی درسی در خصوص ویژگی عناصر تربیت اخلاقی در آموزش عالی اتخاذ والگوی تربیت اخلاقی متشکل از سه بخش مبانی، اصول و عناصر طراحی شد. هرکدام از بخش های الگو منطبق با مبانی قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان ارائه شد، بکارگیری الگوی ارائه شده در سطوح مختلف برنامه ریزی درسی اعم از طراحی و تدوین برنامه های درسی آموزش عالی و .. بستر مناسب را برای تربیت اخلاقی هرچه بهتردر محیط دانشگاه را فراهم می سازد.دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57833820170923Explaining of the Causes of the Gap between Theory and Practice in Lower Secondary Artistic Education based on the Elements of Klein's Curriculumتبیین علل شکاف بین نظر و عمل تربیت هنری در دوره اول متوسطه براساس عناصر برنامهدرسی کلاین2852935510.22054/qric.2019.28569.194FAمحمدفیروزیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایرانمحمدسیفیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایرانعلیحسینی مهردانشگاه آزاد اسلامی، واحد تاکستان، ایرانعلیرضافقیهیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایرانJournal Article20171007The present study aimed at identifying and extracting the causes of gap between theory and practice of artistic education in the junior secondary education and comparison of managers and teachers’ opinions in this regard. The mixed-method approach to research was adopted. The sample consisted of curriculum specialists, art education experts, junior secondary managers and art-culture teachers. First, the causes of gap were identified and extracted through analyzing national and international resources, interview with curriculum specialists and art education experts based on the elements of Klein’s curriculum. Then according to these causes, a questionnaire was designed and administered to the managers and teachers. The results of the analysis in the first run led to identification and extraction of 79 causes, among which there was a significant difference between the managers and teachers’ opinions with regard to the element of content. Accordingly, experts of the Organization of Research and Educational Planning are suggested striving to revise the curriculum and consequently mitigating the gap between theory and practice of artistic education especially in the area of content.هدف این پژوهش شناسایی و استخراج علل شکاف بین نظر و عمل تربیت هنری در دوره اول متوسطه و مقایسه دیدگاه مدیران و دبیران در این زمینه بودهاست. روش پژوهش، ترکیبی است. نمونه آماری شامل متخصصان برنامهدرسی و کارشناسان آموزش هنر و همچنین مدیران مدارس دوره اول متوسطه و دبیران درس فرهنگوهنر بودند که به ترتیب به صورت هدفمند و تمام شماری انتخاب شدند. نخست علل شکاف از طریق تحلیل منابع ملی و بینالمللی و مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان برنامهدرسی و کارشناسان آموزش هنر و براساس عناصر برنامهدرسی کلاین شناسایی و استخراج شد. سپس با استفاده از این علل، پرسشنامهای طراحی شده و در اختیار مدیران و دبیران قرار گرفت. نتایج، منجر به شناسایی و استخراج 79 علت شد که از این میان تنها در عنصر محتوا تفاوت معناداری بین نظر مدیران و دبیران وجود داشت. با توجه به این علل، جهت کاهش شکاف بین نظر و عمل تربیت هنری، تجدیدنظر در تدوین عناصر برنامهدرسی بهویژه در زمینه محتوای آموزشی ضروری است.دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57833820170923Analysis Teachers' Attitudes towards Reading and Writing Curriculum Change in Elementary schools 4th.واکاوی نگرش معلمان نسبت به تغییر برنامه درسی جدید خوانداری و نوشتاری پایه چهارم ابتدایی5379935610.22054/qric.2019.27190.184FAرقیهمحمدیگروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهرانمرجانکیانمطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمجیدعلی عسگریمطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-8760-9756Journal Article20171007The main goal of this study is to analyze the teachers attitude to the changes of the new curriculumof forth elementary level's reading and writing. The method of study that is used here is a type of quality methods which is called phenomenography. The investigated teachers were those which were teaching in Tehran zone 18 at forth elementary. Using qualitative research methods semi structured in depth interviews and purpose criterion sampling 15 cases of primary school teachers Tehran City were interviewed in deoth theoretical saturation was confirmed. Data were analyzed using coding techmiaues. the basis of the findings , that teachers atthtudes to the reading and writingcurriculum change could be grouped into four axis of teachers reaction, effective factors to their attitudes, positive spots and curriculum weakness. Teachers reaction in the acceptance ground is based on ability, sensibility and making variety through curriculum and unchangeability. Affective factors to the teachers attitude are including, teachers related factors, authorities unsuitable supports and schools conditions. Findings show that new curriculum is positive, in the case of, emphasis on ethical and cultural issues, new contents effrct with the real world and composition with other courses. The weak spots of this plan are, content change's challenging items, books unabsorbsbility for students and the loss of valuation techniques. Therefore recommended that, to increase the teachers information about the significance of this curriculum, with executing sessions and suitable training workshops, we keep the new curriculum safe in the implementing level to gain its intended goals.هدف پژوهش حاضر، واکاوی نگرش معلمان نسبت به تغییر برنامه درسی خوانداری و نوشتاری پایه چهارم ابتدایی است. رویکرد پژوهش کیفی از نوع پدیدارنگاری است. جامعه پژوهش معلمان چهارم منطقه 18 شهر تهران بودند که از طریق روش نمونه گیری معیار، تعداد 15 نفر از معلمان تا رسیدن به اشباع داده ها، از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند در پژوهش شرکت داده شدند. داده ها با استفاده از روش کد گذاری تحلیل شدند. بر اساس یافته ها، نگرش معلمان نسبت به تغییر برنامه درسی جدید در چهار محور واکنش معلمان، عوامل تاثیر گذار بر نگرش آن ها، نقاط مثبت و ضعف برنامه درسی مذکور دسته بندی شده است. واکنش معلمان در زمینه های پذیرش مبتنی بر توانمندی، احساسی و ناپایدار، ایجاد تنوع از طریق برنامه درسی و تغییر ناپذیر قرار دارد. همچنین عوامل موثر بر نگرش معلمان، شامل عوامل مربوط به معلم، حمایت نامناسب مسئولین و شرایط مدرسه دانست. یافته ها حاکی از آن است که برنامه درسی جدید از نظر تاکید بر مسائل فرهنگی و اخلاقی، تاثیر محتوای جدید با دنیای واقعی و تلفیق با سایر دروس دارای نقاط مثبت است اما مولفه های چالش های تغییر محتوا، عدم جذابیت کتاب برای دانش آموزان و فقدان تکنیک ارزشیابی مشخص، نقاط ضعف این برنامه در نظر گرفته شد. بنابراین توصیه می شود با برگزاری کارگاه های آموزشی در مورد تغییر برنامه درسی جدید ، آگاهی معلمان را نسبت به اهمیت این برنامه درسی افزایش داد تا در سطح اجرا دچار آسیب نشود و به اهداف قصد شده مطلوب خود دست یابد.دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57833820170923Identify teaching features based on thoughtful action in the third millennium of higher education (Studied case: scientific group of Sistan and Baluchestan University)شناسایی ویژگی های آموزش مبتنی بر عمل فکورانه در هزاره سوم آموزش عالی (مورد مطالعه: اعضای هیئتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان)90119935710.22054/qric.2019.35067.233FAمصطفیباقریان فردانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه اصفهان0000-0001-5552-7887سید ابراهیممیرشاه جعفریاستاد دانشگاه اصفهانیعقوبسپهریدانشجوJournal Article20171007The purpose of this study was to identify teaching features based on thoughtful action in the third millennium of higher education from the viewpoint of the scientific group of Sistan and Baluchestan University. The research method in terms of its purpose was applied and in terms of analytical method was qualitative type of phenomenology and data collection was also done using a deep semi-structured interview and in the form of individually. The duration of the interviews varied from 20 to 45 minutes and continued to reach information saturation. Participants in the study included 15 numbers of scientific groups of sistan and Baluchestan University. The interview was carried out using an MP3 recorder and then analyzed in a data analyzer using content analysis and MAXQDA software. Findings showed that the teaching features in the third millennium of higher education from the viewpoint of the professors included the components of knowledge, skill and attitude of professors - of knowledge, skill and attitude of students – structure and management – technology – curriculum and culture. Therefore, considering these features can help to learn lifelong, identify the gap between knowledge, skill and attitude and practical teaching and it would be useful and meaningful for students.پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی های آموزش مبتنی بر عمل فکورانه در هزاره سوم آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل، کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده است و جمع آوری اطلاعات نیز با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و به صورت فردی انجام شد. مدت زمان مصاحبه ها از 20 تا 45 دقیقه متغیر بود و تا رسیدن به اشباع اطلاعات ادامه داشت. شرکتکنندگان در پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بودند که مجموعاً 15 نفر را تشکیل میدادند. مصاحبه های انجام شده با استفاده از دستگاه MP3 ضبط و سپس بهمنظور تجزیه و تحلیل دادها با استفاده از تحلیل محتوا و نرمافزار MAXQDA تحلیل شد. یافته ها نشان داد ویژگی های آموزش در هزاره سوم از نظر اساتید شامل مؤلفههای دانش، مهارت و نگرش اساتید، دانش، مهارت و نگرش دانشجویان، ساختار و مدیریت، ماهیت تکنولوژی، برنامه درسی و فرهنگ می باشد. لذا توجه به این ویژگی ها می تواند به یادگیری مادام العمر، تشخیص شکاف بین دانشها، مهارت ها و نگرش ها و آموزش کاربردی کمک نموده و برای دانشجویان مفید و بامعنا باشد.دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57833820170923The weak position of critical thinking in the secondary school curricula
(Study by Educational Connoisseurship and Criticism (جایگاه ضعیف تفکر انتقادی در برنامه های درسی مدارس متوسطه (مطالعهای با روش خبرگی و نقادی تربیتی)120148935810.22054/qric.2019.33225.227FAمحمدامینیدانشگاه کاشانمریمسبکتکینآموزش و پرورشJournal Article20171007The growth and strengthening of students' intellectual skills has always been one of the main goals of educational systems in different countries. In the same time, the specific type and form of thinking and thinking skills, referred to as critical thinking, has always been emphasized by curriculum planners and theorists and experts of learning and instruction. In fact, it is assumed that the growth of students' critical thinking in a world of full of transformation and massive scientific data and information provides the necessary grounds for development of skills of evaluating, analyzing, comparing of students and rational and critical approach of them with different phenomena. This research was conducted with the aim of investigating the situation and how to attention to critical thinking among female high school students in Isfahan province. In this article, to collect information the method of educational connoisseurship and criticism has been used. This method examined critical thinking in three stages of describing, interpreting and evaluating. The results and findings from this study show that due to various reasons, the amount of attention to critical thinking in the curriculum and during educational and learning activities of the school are in a low and weak level, and therefore, there is not opportunity for the development higher level thinking skills of students.رشد و تقویت مهارتهای فکری دانشآموزان همواره یکی از اهداف مهم نظامهای آموزشی کشورهای مختلف بوده است. در این میان، نوع و شکل خاصی از تفکر و مهارتهای فکری که از آن تحت عنوان تفکر انتقادی نام برده میشود، همواره مورد تاکید برنامه های درسی و صاحبنظران مباحث آموزشی و یادگیری بوده است. فرض بر این است که رشد تفکر انتقادی دانشآموزان در جهان سرشار از تغییر و تحول قرن بیست و یکم و انبوه دادهها و اطلاعات علمی آن، زمینههای لازم را برای ارزیابی، تجزیه و تحلیل، مقایسه، بهگزینی و برخورد عقلانی و ناقدانه فراگیران فراهم می کند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت و چگونگی توجه به تفکر انتقادی در میان دانش آموزان دختر یکی از دبیرستانهای استان اصفهان انجام گرفته است. دراین مقاله جهت بررسی موقعیت وجمع آوری داده ها واطلاعات از روش خبرگی و نقادی آموزشی استفاده شده که طی سه مرحله توصیف، تفسیر و ارزشیابی وضعیت تفکر انتقادی در میان دانش آموزان دختر دبیرستانی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج و یافته های حاصل از این مطالعه مستندا نشان می دهد که به دلایل مختلف، میزان توجه به تفکر انتقادی در قالب برنامه های درسی و فعالیت های آموزشی و پرورشی مدرسه در حدی نازل و اندک بوده و به همین علت امکان و فرصت چندانی برای رشد مهارت های فکری پیشرفته دانش آموزان فراهم نمی گردد.دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57833820170923Pathology of curriculum of the In-service training courses employee of aerial university of science and tech of shahid satari based on the pattern (ADDIE)
(Explanatory Blend Study)آسیبشناسی برنامه درسی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بر اساس الگوی (ADDIE) (مطالعه آمیخته تشریحی)149201935910.22054/qric.2019.31920.218FAبهروزرحیمیمطالعات برنامه درسی دانشگاه تهرانمحسنطالب زادهبرنامه ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتیداریوشمهریبرنامه ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20171007The purpose of the present study was to study the pathology of curriculum of the In-service training courses employee of aerial university of science and tech of shahid satari based on the pattern (ADDIE). Research methodology in terms of target except applied research and in terms of data collection except combined research it was Kind of explanatory mixed. Statistical Society in quantitative sections of research of experts, instructors and participating staff in education courses were in service that the 91 people was selected as the sampleing. Statistical Society the Qualitative section of educational experts was) instructors and educational experts (that 12 people using Purposive Sampling method and theoretical saturation rule were selected as an example. To collect quantitative data from researchist questionnaire 40 questions made was used that the validity was confirmed by professors and specialists and its Reliability coefficient With cronbach's Alpha Method was estimated to be 95%.Also to collect qualitative data section from semi_organized interview that the framework of its question was formed based on the quantitative data analysis result the use and in order to Interpretative validity check of it Participant feedback strategy was used and in order to Reliability estimationهدف پژوهش حاضر آسیبشناسی برنامه درسی دورههای آموزش نظام آموزش عالی بر اساس الگوی (ADDIE) بود. روش پژوهش ازلحاظ هدف جز تحقیقات کاربردی و ازنظر گرداوری دادهها جز پژوهش ترکیبی از نوع آمیخته تشریحی بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل کارشناسان، مدرسان و کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزش ضمن خدمت بودند که از بین آنها 91 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. جامعه آماری بخش کیفی خبرگان آموزشی (مدرسان و کارشناسان آموزش) بودند که 12 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و قاعده اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای بخش کمی پرسشنامه محقق ساختهی 40 سؤالی بود که روایی آن توسط اساتید و متخصصان تائید و ضریب پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 95% برآورد گردید. همچنین بهمنظور جمعآوری دادههای بخش کیفی از مصاحبه نیمه سازمانیافته که چارچوب سؤالات آن بر اساس نتایج تحلیل داده کمی تشکیلشده بود، استفاده و جهت بررسی روایی تفسیری آن از استراتژی بازخورد مشارکتکننده و همچنین جهت بررسی میزان اعتبار آن از فرایند مستندسازی استفاده شد.