دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57832520170120Identify and ranking the main components of the curriculum of college studentsشناسایی و رتبهبندی مولفههای اساسی برنامهدرسیِ دانشجو از نگاه متخصصان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تهران133887310.22054/qric.2018.20492.142FAفاطمهابدیدانشگاه تهرانمحمدجوادی پوردانشگاه تهرانJournal Article20170406In order to introduce a new branch of curriculum, called “Curriculum of college students”, the present research has been accomplished in both practical and analytic approaches. The study type is basic research, in terms of approach it is analytical and also an exploratory mixed-type projects in which one qualitative and one quantitative techniques were utilized. Performing open-ended interviews with some experts in the field of “Education & Learning Programming” at university of Tehran, the 3-stages Strauss and Corbin method was used in qualitative part based on grounded Theory method. The Friedman test also was used in quantitative section by means of some questionnaires, filled out by graduated students. As a very first result, it was revealed that “Curriculum of college students” should be composed on the basis of four main criteria: (1) Features of the curriculum (overt and covert); (2) The main components (college student, faculty and university as an organization); (3) Stages of formation (basic factors and motivating factors, i.e. triggers); and (4) The obstacles and challenges through the formation. <br /> Also the students related factors in descending order were introduced as psychological, motivational, metacognition, social and skillful components. As a considerable result of this analysis, one could say “Curriculum of college students” clearly declares the student active role in the orientation and goal setting on the path for themselves as a continuing processهدف مطالعه حاضر معرفی برنامهدرسی جدیدی به نام برنامهدرسیدانشجو میباشد. این مطالعه از حیث نوع بنیادی از حیث رویکرد توصیفی_تحلیلی و از نوع طرحهای آمیخته اکتشافی است. ابزار در بخش کیفی مصاحبه بازپاسخ و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته میباشد. جامعه در بخش کیفی هشت نفر از صاحبنظران تعلیموتربیت و در بخش کمی 100 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی میباشند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از روش سیستماتیک در تئوری داده بنیاد و در بخش کمی از آزمون فریدمن استفاده شد. در مجموع چهار مولفه محوری از مصاحبههای انجام گرفته بدست آمدند: ویژگیهای برنامهدرسیدانشجو؛ عناصر اصلی آن شامل دانشجو، استاد و سازمان؛ گامهای موثر در شکلگیری؛ و موانع و چالشهای شکلگیری این برنامهدرسی. کد گزینشی بدستآمده عبارتست از: عناصر اصلی این برنامهدرسی. همچنین رتبهبندی مولفههای مربوط به دانشجو به ترتیب نزولی عبارتند از: مولفههای روانشناختیوانگیزشی، فراشناختی، اجتماعی و مهارتی. نتایج نهاییِ بدست آمده وجه متمایزکننده این برنامهدرسی را نقش آفرینیِ فعال دانشجو در جهتگیری و هدفگذاری مستمر برای خود دانسته که در این مسیر از دو عنصر اصلی دیگر یعنی استاد و دانشگاه استفاده لازم را میبرد. در تعریفی مقدماتی برنامهدرسی دانشجو فرآیند منظم و هدفمندِ تصمیمگیری، هدفگذاری و آیندهنگریِ دغدغهمند دانشجوست که در آن از ویژگیهای اساتید برتر و دانشگاهها استفاده میکند و عنصر کیفیت در همه عناصر اصلی و جزئی آن شرطی اساسی میباشد. این برنامهدرسی با فارغ التحصیل شدن دانشجو و خروج او از دانشگاه پایان نمیپذیرد بلکه ادامه داشته و با تثبیت آن در فرد، به نوعی یادگیری خود-راهبر و هدفدار تبدیل میشود.دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57832520170120Inquiry-based curriculum: nature, necessity, components and Educational Strategies..................................برنامه درسی پژوهش محور: ماهیت، ضرورت ها، مؤلفه ها و راهکارهای تربیتی.3566887410.22054/qric.2018.17057.107FAراحلهقاضی اردکانیدانشگاه علامه طباطبایی تهرانعلیرضاصادقیدانشگاه علامه طباطباییفریبرزدرتاجدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161211The aim of this study was to explained the Inquiry-based curriculum with an emphasis on nature, necessity, components and educative strategies. The method used in this study, according to the nature of the subject is descriptive documentary research (library) . To achieve valid data content by analysis method used in the research process by taking notes conducted To extract texts and concepts from all sources such as books & magazines. In this way the process was carried out Inquiry based Approach to explain the nature and necessity in education, in the end, also were discussed to identify the components of the solutions arising from this approach and its application in education. The findings showed that because of people, especially students face the world today, with an agent of change and transformation, traditional-style training does not work anymore and be sure students are equipped to leverage the thinking and creative thinking , while thinking skills and problem solving, capable to respond to changes in their environment. An approach that has emerged in recent decades to promote this important approach is Inquiry based approach ,The need to explore the environment and the opportunities it brings for students and accumulation of information, rather than the mind, learning how to learn. This approach features is such as dynamics, collaboration, development of knowledge and skills, questioning, critical thinking, problem solving and strengthen the cognitive structure.هدف این مقاله تبیین برنامه درسی پژوهش محوری با تاکید بر ماهیت،ضرورت ها، مولفه ها و راهکارهای تربیتی است. روش مورد استفاده در این پژوهش،با توجه به ماهیت موضوع توصیفی از نوع مطالعات اسنادی(کتابخانه ای) است.برای دستیابی به داده های معتبر در فرایند پژوهش به شیوه ی تحلیل مضمون با استفاده از فیش برداری به استخراج متون و مفاهیم از تمامی منابع اعم از کتاب ها، مجلات خارجی و داخلی مبادرت شد. فرایند کار بدین صورت انجام گرفت که ابتدا ماهیت رویکرد پژوهش محوری تبیین و سپس ضرورت های رویکرد پژوهش محوری در آموزش و پرورش تبیین و تشریح و در ادامه ضمن شناسایی مولفه های پژوهش محوری به ارائه راهکارهای برخواسته ازاین رویکرد، و کاربست آن درآموزش و پرورش پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان داد در دنیای امروز به دلیل روبرو شدن افراد به خصوص دانش آموزان با عامل تغییر و دگرگونی،سبک سنتی آموزش، دیگر جوابگو نیست و لازم است دانش آموزان به اهرمی به نام تفکر ورزیدن و تفکر خلاق مجهز شوند تا ضمن کسب مهارت های تفکر و حل مسائل، کارایی لازم را در پاسخ به تغییرات محیطی داشته باشند. رویکرد پژوهش محوری رویکردی است که لزوم کاویدن محیط و موقعیت های آن را برای دانش آموزان به ارمغان می آورد و در آن به جای انباشت اطلاعات در ذهن، نحوه ی یادگیری و یا به عبارتی یادگیری یادگرفتن را مدنظر قرار می دهد و مشخصاتی همچون پویایی، همکاری و مشارکت، تکامل دانش و مهارت، پرسشگری، تفکر انتقادی، تحکیم ساخت شناختی و حل مسئله را دارد.دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57832520170120The relationship between Theory and Practice as a Controversial Issue in Curriculum Studiesنسبت میان نظریه و عمل از منظر پارادایم های حوزه مطالعاتی برنامه درسی67105887510.22054/qric.2018.16345.97FAاعظمزرقانیدانشگاه فردوسی مشهدمقصودامین خندقیعضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهدبختیارشعبانی ورکیدانشگاه فردوسی مشهدنعمت اللهموسی پوردانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170206Reviewing and comparing the views of effective experts of curriculum studies field about the relationship between theory and practice aimed in this article. To achieve this aim, the views of experts of this special field about the relationship between theory and practice using evidence-based arguments, were studied. These ideas have been classified in three categories which named ''technical-scientific'', ''practical'' and ''reconceptualization''. The findings showed, in ''technical-scientific'' category, theory was similar to the prevailing theories in the natural sciences, in ''practical'' category, it was situative and in ''reconceptualization'' class, it was like the humanities and arts theories. Practice in ''technical-scientific'' category, was instrumental action (poiesis) and in both of ''practical'' and ''reconceptualization'' categories, it was informed action (praxis) but with a difference. In former, the emphasis was on the moral and in the latter it was on political and social dimensions of practice. The relationship between theory and practice in these three ''technical-scientific'', ''practical'', and ''reconceptualization'' classes, , was ''logical'', ''problematic or inquiry'', and ''dialectical'', respectively. This new organization of thoughts of the curriculum scholars as three categories is new classification of paradigms in this field that is different from the previous classifications. It was the most important result of this study.هدف اصلی این مقاله، تبیین رابطۀ میان نظریه و عمل از منظر متخصصان اثرگذار و جریان ساز حوزۀ مطالعاتی برنامه درسی است. برای دستیابی به این هدف، آراء صاحبنظران این حوزۀ تخصصی در باب نسبت میان نظریه و عمل با استفاده از استدلالهایی مبتنی بر شواهد، مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، نظرات صاحب نظران بنام و مطرح این حوزه، در سه دسته «فنی- علمی»، «عملی» و «نومفهومگرایی»، طبقهبندی و بررسی شدهاند. یافتهها نشان میدهد که نظریه در طبقۀ «فنی- علمی» هم جنس نظریههای رایج در علوم طبیعی است که با مفاهیمی کلی و انتزاعی همراه است؛ در طبقۀ «عملی»، از نوع موقعیتی است که متناسب با ویژگیهای موقعیت عینی ساخته میشود و در طبقۀ «نومفهومگرایی» نیز هم جنس نظریههای معتبر در علوم انسانی و هنری است که مبیّن مفاهیم و اندیشههای انسانی است عمل، در طبقۀ «فنی- علمی» از نوع ابزاری و در طبقۀ «عملی» و «نومفهومگرایی» از نوع آگاهانه است، با این تفاوت که در طبقۀ «عملی»، بر عملی اخلاقی و در طبقۀ «نومفهومگرایی» بر عملی اخلاقی و سیاسی یا اجتماعی تأکید میشود. رابطۀ میان نظریه و عمل در هر یک از سه طبقۀ «فنی- علمی»، «عملی» و «نومفهومگرایی» نیز به ترتیب، منطقی، مسألهای یا پژوهشی و دیالکتیک است. تنظیم افکار و نظرات اندیشمندان این حوزه در قالب این سه طبقه، دستهبندی جدیدی از پارادایمهای حوزۀ مطالعاتی برنامهدرسی را نیز ارائه داده است که با دستهبندیهای پیشین از حیث معیار و ملاک دستهبندی متفاوت است و این، مهمترین دستاورد این مطالعه است.دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57832520170120A Comparison between the Document of Islamic Republic of Iran’s National Curriculum and the part of Curriculum in the Theoretical Basis of Fundamental Development of Public- Formal Education System of Islamic Republic of Iranبررسی و مقایسه سند برنامه درسی ملی تدوین شده جمهوری اسلامی ایران با زیر نظام برنامه درسی در مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی.107141887610.22054/qric.2018.17073.109FAنادرسلسبیلیمدیر گروه پژوهشی مبانی برنامه ریزی درسی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article20161212Abstract<br /> In this research the purpose has been focused on the review and comparison of the National Curriculum Document of Islamic Republic of Iran regard the criteria extracted from Sub-System of Curriculum in the Theoretical Basis of Fundamental Development of Public- Formal Education System of Islamic Republic of Iran Document. The research goal has been recognition of differences and contradictions between these two documents and the lacks of the National Curriculum Document regard the Sub-System of Curriculum in the Theoretical Basis of Fundamental Development of Public- Formal Education System. The research method and its nature is evaluative and besides an practical inquiry. The research approach is mainly qualitative in form of deductive inference on the base of document analysis in this evaluative inquiry. The National Curriculum Document analysis and comparing it with Theoretical Basis Document, has been done on the base of the criteria extracted from it, including six related components. The related components in comparing and evaluating the National Curriculum Document are: 1-curriculum elements especially the objectives, 2-National Curriculum conceptions, 3- The necessities, backgrounds and conditions of acceptance, 4- structural and implementing characteristics, 5- attention to school based curriculum development and innovative practices, 6- attention to curriculum orientations. This evaluative inquiry and comparison has responded to the three research question.هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل نقادانۀ برنامۀ درسی ملی تدوین شدۀ جمهوری اسلامی ایران باتوجه به ملاکهای برگرفته از زیرنظام برنامه درسی در مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بوده است. رویکرد پژوهش عمدتا کیفی و از نوع استنتاج قیاسی مبتنی بر تحلیل اسنادی در قالب پژوهش ارزشیابی است. مقایسههای انجام شده در مورد برنامه درسی ملی تدوین شده باتوجه به ملاک های مورد نظر در قالب شش مولفه تشکیل دهندۀ 1- هدفها و دیگر عناصر اصلی برنامه درسی، 2- برداشتها و مفهوم سازی ها از برنامه درسی ملی، 3- الزاماتِ قبلی، زمینه سازی ها، شرایط پذیرش، 4- ویژگی های ساختاری و اجرایی، 5- توجه به برنامه ریزی درسی مبتنی بر مدرسه و روند های نوآورانه، و 6- توجه به حوزه دیدگاه های برنامه درسی، به قصدِ مقایسه و ارزیابی برنامه درسی ملی تدوین شدۀ جمهوری اسلامی انجام گرفته است. یافتهها نشان می دهد در سند برنامه درسی ملی تدوین شده برداشتی تا حدود زیادی آرمان گرایانه تر با ویژگی های گسترده تجویزی با حضور قوی یک استیلای عقیدتی( مذهبی شیعی)، و نظام آموزشی با تاکید بر سازوکار نظم دهنده دینی، بخصوص در بخش«چشم انداز» دیده می شود. ایجاد بستر مناسب برای پژوهشگری معلم و مدرسه، پرهیز از رویکرد های خطی و تجویزی، و بازآفرینی فرهنگ مدرسه در سند برنامه درسی ملی چندان مورد توجه نیست و این سند نقش مستقلی برای مدرسه در برنامه ریزی درسی، نوآوری در روند های آموزشی باتوجه به مقتضیات مدرسه و محیط آموزشی چندان قائل نمیشود.دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57832520170120A comparative study of experiences and universities in international development education and curriculumمطالعه تطبیقی تجارب و طرحهای عملی دانشگاههای پیشرو در تکوین بینالمللی سازی آموزش و برنامه درسی143167887910.22054/qric.2018.14377.84FAاحمدملکی پوردانشگاه تهرانعرفانهقاسم پوردانشگاه تهرانحسامبشرویه نژاد کریمیJournal Article20160907Today, developments and changes on the planet, causing an international phenomenon in higher education is the education and curriculum. The study population of seven prestigious universities around the world (Griffith University, University Knsva, Menashe University, University of Adelaide, University of Alberta, University of Minnesota and the University of Kyoto), which in recent years have, in the Times in international education rankings and rank their curriculum. Experiences and activities selected universities according to the documents available in dimensions of teaching, research and service was evaluated. The results showed that the university has conducted a series of rigorous and rational activities in the international route of learning and the curriculum in terms of teaching, research and travel services.Today, developments and changes on the planet, causing an international phenomenon in higher education is the education and curriculum. The study population of seven prestigious universities around the world (Griffith University, University Knsva, Menashe University, University of Adelaide, University of Alberta, University of Minnesota and the University of Kyoto), which in recent years have, in the Times in international education rankings and rank their curriculum. Experiences and activities selected universities according to the documents available in dimensions of teaching, research and service was evaluated. The results showed that the university has conducted a series of rigorous and rational activities in the international route of learning and the curriculum in terms of teaching, research and travel services.هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی تجارب و طرحهای عملی دانشگاههای پیشرو در تکوین بینالمللی سازی آموزش و برنامه درسی است. این پژوهش یک پیمایش تطبیقی است، که با استفاده از روش پژوهش تحلیلی اسنادی با رویکرد تطبیقی و نیز الگو توافق و تفاوت استورت میل انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانشگاه های پیشرو و موفق در عرصه بین المللی سازی آموزش و برنامه درسی با توجه مدارک و اسناد موجود در خصوص جدیدترین رتبه بندی موسسههای معتبر جهانی است، که در سال های اخیر توانستهاند، موفقیتهایی در زمینه بینالمللی سازی کسب کنند. نمونه مورد بررسی دانشگاههای گریفیث، مناش، آدلاید، آلبرتا، مینه سوتا و دانشگاه کیوتو است، که بصورت هدفمند با توجه به دسترسی به مدارک و اسناد موجود انتخاب شدند. تجارب و فعالیتهای دانشگاه های منتخب با توجه به اسناد و مدارک موجود در ابعاد آموزش، پژوهش و خدمات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که این دانشگاهها با انجام یک سری فعالیتهای دقیق و معقولانه در مسیر بینالمللی سازی آموزش و برنامه درسی در ابعاد آموزش، پژوهش و خدمات حرکت میکنند.دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های کیفی در برنامه درسی2476-57832520170120Designing of Curriculum Situational Model
with Coincidence on Eisner and Hersey & Blanchard Theoriesطراحی الگوی اقتضایی برنامه درسی با انطباق بر دیدگاه آیزنر، هرسی و بلانچارد169198887810.22054/qric.2018.25118.173FAحسینزینلی پوراستادیار گروه برنامه درسی دانشگاه هرمزگانسمیهزارعدانشجوی روزانه دکترا برنامه درسی دانشگاه هرمزگانیعقوبرییسی اهواندانشجوی روزانه دکترا برنامه درسی دانشگاه هرمزگانJournal Article20170914Designing of Curriculum Situational Model<br /> with Coincidence on Eisner and Hersey & Blanchard Theories<br /> <br /> <br /> <br /> Abstract<br /> The goal of this research was the designing of curriculum situational model. This study has been done through content analysis method: 1- Content analysis Eisner theory concern to teachers role in curriculum process 2- Content analysis Hersey &.Blanchard situational leadership theory 3- designing of curriculum situational model with coincidence on Eisner , Hersey &.Blanchard theories; Designed model indicated : 1- Programmer leadership style into teachers with low readiness is coincident on Telling leadership style (S1) 2- Programmer leadership style into teachers with low ability and low-moderate willing is coincident on Selling leadership style (S2) 3- Programmer leadership style into teachers with high ability and moderate- high willing is coincident on Participating leadership style (S3) 4- Programmer leadership style into teachers with high ability and high willing is coincident on Delegating leadership style (S4).<br /> <br /> Key words: Situational Leadership, Intended Curriculum, Operational, Preassigned, Cooperational Behavior, Readiness.هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی اقتضایی برنامه درسی است، برای این منظور، با استفاده از روش تحلیلی– استنتاجی، سه هدف را دنبال می کند: 1- بررسی دیدگاه آیزنر در زمینه نقش معلم در فرایند برنامه درسی 2- بررسی نظریه رهبری وضعی هرسی و بلانچارد 3- طراحی الگوی اقتضایی برنامه درسی با انطباق بر دیدگاه آیزنر و نظریه رهبری وضعی هرسی و بلانچارد؛ آیزنر در بیان دیدگاه خود با نگاهی ظریف، دقیق و زیباشناسانه، نقش معلم را در تدوین و اجرای برنامه درسی به تصویر کشیده است، اما برای بهره برداری عملی از دیدگاه خود، راهکاری ارائه نکرده است؛ از آنجایی که استفاده از یک روش برنامه ریزی در تمام موقعیتها درست به نظر نمی رسد، لذا، در این پژوهش، با انطباق بر دیدگاه آیزنر و نظریه رهبری موقعیتی هرسی و بلانچارد، الگوی اقتضایی برنامه درسی طراحی شد؛ طرح الگوی اقتضایی برنامه درسی نشان داد که سبک نفوذ برنامه ریز درسی در وضعیتی که آمادگی معلمان (توانایی و تمایل) کم باشد (R1) ،کاملاً منطبق بر سبک آمرانه (S1) و سبک نفوذ برنامه ریز درسی در وضعیتی که توانایی معلمان کم و تمایل آنها پایین تا متوسط است(R2)، کاملاً منطبق بر سبک رهبری قبولاندنی(S2) و سبک نفوذ برنامه ریز درسی در وضعیتی که توانایی معلمان، زیاد و تمایل آنها متوسط به بالا است (R3)، کاملاً منطبق بر سبک رهبری مشارکتی (S3) و سبک نفوذ برنامه ریز درسی در وضعیتی که توانایی و تمایل معلمان زیاد است (R3)، کاملاً منطبق بر سبک رهبری تعویضی(S4) مدل هرسی و بلانچارد می باشد.