2024-03-29T09:23:45Z
https://qric.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1693
پژوهش های کیفی در برنامه درسی
2476-5783
2476-5783
1396
3
6
تبیین و تحلیل عناصر و مولفه های برنامه درسی عمل فکورانه(عمل گرای شوابی) براساس منابع و اسناد معتبر علمی
جواد
جهان
مرزبان
ادیب منش
محمد
پاک سرشت
این پژوهش با هدف شناسایی، تبیین و تحلیل عناصر و مؤلفه های برنامه درسی عمل فکورانه و تحلیل آن بر اساس منابع معتبرعلمی انجام شده است. پژوهش در زمره پژوهش های کیفی و روش پژوهش شامل؛ تحلیل محتوای کمی و کیفی است. جامعه پژوهش، شامل کلیه ی اسناد و منابع معتبر علمی حوزه برنامه درسی عمل فکورانه و نمونه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، از اسناد علمی چاپ شده در مجلات و ژورنال های معتبر داخلی و خارجی، در خصوص عمل فکورانه و دیدگاه عمل گرای شوابی انتخاب شد. جهت جمع آوری داده ها از چک لیست و یا همان فهرست وارسی، فرم فیش برداری و سیاهه تحلیل محتوا استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که برنامه درسی عمل فکورانه دارای چهار عنصر اصلی اهداف آموزشی ، محتوای آموزشی، روش های تدریس و ارزشیابی می باشد و هر یک از این عناصر مرکب از مؤلفه هایی است که عنصر روش های تدریس با 24 مولفه، عنصر اهداف با 18مولفه؛ عنصر ارزشیابی با 16 مولفه ؛ عنصر محتوا با 8 مولفه، به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان توجه برخوردار هستند. همچنین نتایج حاصله نشان می دهد که: حل مساله، پرورش خلاقیت، تخیل، هنر و زیبایی شناختی، ادراک ، تامل، توجه به احساسات ، مهارت و توسعه حرفه ای، خود ارزیابی و خودپنداری و درک صحیح از واقعیت از مهم ترین این مولفه ها می باشند. بر این اساس به کارگیری این مولفه ها در برنامه های درسی می تواند مسیر تحقق اهداف آموزشی را تسهیل نماید
برنامه درسی
عناصر برنامه درسی
عمل فکورانه
تحلیل محتوا
2017
03
21
1
42
https://qric.atu.ac.ir/article_9053_93ea8a52628ee06741076f73a6495d38.pdf
پژوهش های کیفی در برنامه درسی
2476-5783
2476-5783
1396
3
6
به گزینی دانش بومی در بومیسازی برنامه های درسی با توجه به آموزه های تربیتی رضوی(ع)
صادق
زارع صفت
این پژوهش با هدف بررسی نحوه تأثیر دانش بومی در بومیسازی برنامههای درسی و با تأسی بر فرهنگ رضوی با رویهای تحلیلی-اکتشافی دادههای خود را استخراج نموده است. لذا بر اساس ماهیت کیفی، مبتنی بر هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها توصیفی– تحلیلی میباشد. برنامههای درسی را در چارچوبی مبتنی بر هدف، روش، محتوا و ارزشیابی مورد واکاوی قرارگرفته شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانش بومی میتواند در بومیسازی برنامههای درسی مؤثر افتد و با توجه به ارزشهای غالب و حدیث ثقلین تأسی به ائمه اطهار(س)، بهگزینی در دانش بومی محسوب میشود. یافتههای پژوهش نشان داد که هدف غایی در تعلیم و تربیت اسلامی ربوبی شدن و به تعبیر دیگر دست یازیدن به حیات پاک(طیبه)است. این ربوبی شدن اتکا بر سه عنصر انتخاب آزاد، باور و شناخت و نهایتاً عمل به دستورات و فرامین الهی است. در بخش روش تربیتی نیز آموزههای رضوی(ع) بر محبت و نوعدوستی تأکید داشته و با گفتمانی تعاملی محور و در خور شأن مخاطب به هدایتگری او همت گمارده میشود. در این فرهنگ علم و علمآموزی باارزش تلقی شده و محتوایی ارزشمند است که در خدمت به جامعه اسلامی باشد و ارزشیابی مطلوب میباشد که در ابعاد چهارگانه تعاملی انسان باخدا، خلق، خلقت و خود زمینهساز تعالی بوده و مبتنی بر تعالیم اسلامی باشد.
دانش بومی
بومیسازی
برنامه درسی
فرهنگ رضوی(ع)
2017
03
21
43
70
https://qric.atu.ac.ir/article_9054_c920f6039600fbc6a511876797e1f83e.pdf
پژوهش های کیفی در برنامه درسی
2476-5783
2476-5783
1396
3
6
بررسی پدیدارشناختی برنامهدرسی تجربهشده درس علوم پایه چهارم از منظر دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی
شادی
دلخون
پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیدار شناختی برنامه درسی تجربه شده درس علوم پایه چهارم از منظر دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی انجام شده است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و پدیدار شناختی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی میباشد. نمونه آماری به شیوه در دسترس انتخاب شده است. تعداد افراد نمونه جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و تشکل گروه های کانونی استفاده شد. بدین صورت که 3 گروه 5 نفری از 6کلاس موجود انتخاب شد و با آنها مصاحبه گردید و دانش آموزان نظرات خود را در خصوص برنامه درسی تجربه شده، برنامهدرسی تصوری، برنامه درسی نهفته، برنامه درسی تعاملی، روابط والدینی، برنامه درسی مستور شده و خودفکوری مطرح کردند. دانشآموزان اظهار کردند مطالب درس علوم پایه چهارم تکرار و بسط درس علوم پایهی سوم بوده در حالیکه قبل از ورود انتظار داشتند که مطالب پیشرفتهتر و سختتر باشد و مطالب جدیدی اضافه شود، دانشآموزان فکر میکردند بیشتر به اختراعات و اکتشافات علمی بپردازد درحالیکه سادهتر از پایهی سوم بوده است. نتایج حاکی از دیدگاه دانش آموزان، برنامه درسی تجربه شده درس علوم در راستای برنامه قصد شده است. همچنین بیشتر به جنبهی زیستشناسی درس پرداختهشده و آزمایشات انجامیافته آن باعث شده بیشتر به نسبت به اطرافشان دقیقتر باشند.
پدیدار شناختی
برنامه درسی تجربه شده
درس علوم تجربی
دانش آموزان دختر
پایه چهارم ابتدایی
2017
03
21
71
88
https://qric.atu.ac.ir/article_9298_c547193e2f52a760aa5cc6f5e0f63232.pdf
پژوهش های کیفی در برنامه درسی
2476-5783
2476-5783
1396
3
6
مطالعه برنامه درسی اجرا شده و کسب شده دروس عمومی معارف اسلامی در آموزش عالی با تاکید بر روش آمیخته
عرفانه
قاسمپور
الهه
قاسم پور
احمد
ملکی پور
تحقیق حاضر با عنوان مطالعه برنامه درسی اجرا شده و ادراک شده دروس عمومی معارف اسلامی در پی بررسی میزان تحقق اهداف دروس عمومی معارف اسلامی بوده است. این پژوهش به دو شیوه کمی (از نوع توصیفی) و کیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل دو گروه (اساتید و دانشجویان) و نمونه آماری دانشجویان کارشناسی دختر دانشگاه تهران به حجم 270 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. نمونه آماری اساتید گروه معارف اسلامی دانشگاه تهران به حجم ده نفر بهصورت هدفمند انتخاب و دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که برنامه درسی اجرا شده از سوی اساتید در حیطههای دانشی، نگرشی و عملکردی از سوی دانشجویان حاصل نشده است؛ لذا دانشجویان به اهدافی که اساتید از اجرای برنامه درسی مدنظر داشتهاند، دست نیافتهاند. بهطور کلی پژوهش حاضر نشان داده است که بین برنامه درسی اجرا شده و برنامه درسی ادراک شده دروس عمومی معارف اسلامی انطباق وجود ندارد.
برنامه درسی
برنامه درسی اجرا شده
برنامه درسی ادراک شده
دروس عمومی
دروس معارف اسلامی
2017
03
21
88
112
https://qric.atu.ac.ir/article_9055_85d80b33df68edc3e3049c85618645f3.pdf
پژوهش های کیفی در برنامه درسی
2476-5783
2476-5783
1396
3
6
بررسی وضعیت ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مطلوبیت مؤلفههای برنامه درسی در دانشگاه فردوسی مشهد
یونس
طاطاری
بهروز
مهرام
حسین
کارشکی
هدف این پژوهش بررسی وضعیت ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مطلوبیت مؤلفههای برنامه درسی در دانشگاه فردوسی مشهد بود. مؤلفههای برنامه درسی در این پژوهش شامل ادراک از هدف، محتوا، روش و ارزشیابی بوده است. پژوهش حاضر از نظر روش؛ پیمایشی و از نظر هدف؛ مطالعهای کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 94-1393 (6448N=) بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران، 197 دانشجو تعیین شد که پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته ادراک دانشجویان از مطلوبیت مؤلفههای برنامه درسی بود که بر مبنای الگوی تایلر از مؤلفههای برنامه درسی تدوین شد. یافتهها نشان داد ادراک دانشجویان از مطلوبیت مؤلفه روش در حد متوسط (05/0p<) و ادراک مطلوبیت مؤلفه محتوا (05/0p>) در حد متوسط و میانگین وضعیت ادراک از مطلوبیت هدف (01/0p<) و ادراک از مطلوبیت ارزشیابی (01/0p<) کمتر از حد متوسط است. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مطلوبیت مؤلفههای برنامه درسی پایینتر از میانگین مطلوب و حد انتظار بوده است.
ادراک دانشجویان
مؤلفههای برنامه درسی
ارزیابی وضعیت
2017
03
21
113
126
https://qric.atu.ac.ir/article_9057_e6ffbd18708f3b7e588bb0b8d08c92ae.pdf
پژوهش های کیفی در برنامه درسی
2476-5783
2476-5783
1396
3
6
واکاوی رفتارهای خشونت آمیز آموخته شده در مدرسه از منظر برنامه درسی پنهان
سعید
صفائی موحد
افسانه
ایزدی فر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و بازنمایی رفتارهای خشونت آمیزی است که دانش آموزان به دلیل حضور در بافت مدرسه آنها را می آموزند. مکان این پژوهش یکی از مدارس دوره متوسطه اول در شهر تهران است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق مردمنگاری آموزشی صورت گرفته و ابزار جمعآوری دادهها، مشاهده در میدان تحقیق و مصاحبههای نیمه ساختار یافته بوده است. به منظور دستیابی به دادههای مورد نظر، تعداد10 نفر از دانشآموزان و 4 نفر از معلمان با منطق نمونهگیری هدفمند و بابکارگیری راهبرد نمونه گیری زنجیره ای انتخاب شده و دادههای حاصل با روش کدگذاری دادههای روایی تحلیل شدند. جهت کسب اطمینان از اعتبار کد گذاریها، مقولات تشکیل شده و نامگذاری شده توسط سه نفر از پژوهشگران کیفی مورد بازبینی قرار گرفتند. در نهایت با اعمال برخی از نظرات این سه نفر مقولات نهایی شکل گرفتند. مقولات نهایی نیز با اطلاع رسانهای پژوهش در میان گذاشته شدند. نظرات این افراد نشان میداد که مقولات شکل گرفته و نتایج استخراج شده انعکاسی نسبتا صحیح از دیدگاههای آنها میباشند. نتایج حاصل را میتوان در سه مقوله اصلی و هفت زیرمقوله به شرح زیر طبقهبندی کرد: خشونت روانشناختی (زیرمقولات: تمسخر، حسادت کردن و لقب دادن به یکدیگر)؛ خشونت اجتماعی (زیرمقولات: محرومیت تحصیلی و نظارت خانواده) و خشونت فیزیکی (زیرمقولات: خودآزاری یا خشونت نسبت به خود و دیگرآزاری).
مردمنگاری آموزشی
مقطع متوسطه
برنامه درسی پنهان
خشونت
2017
03
21
127
150
https://qric.atu.ac.ir/article_9058_c52623763823e7be1c45371baf2901f8.pdf