TY - JOUR ID - 9329 TI - تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر برنامه درسی ملی JO - پژوهش های کیفی در برنامه درسی JA - QRIC LA - fa SN - 2476-5783 AU - عابدی, فاطمه AU - منادی, مرتضی AU - خادمی اشکذری, ملوک AU - کیامنش, علیرضا AD - مدرس دانشگاه فرهنگیان AD - دانشگاه الزهرا AD - دانشگاه خوارزمی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 7 SP - 144 EP - 167 KW - تحلیل محتوا KW - کتاب دین و زندگی KW - شاخص های تربیتی KW - برنامه درسی ملی DO - 10.22054/qric.2018.16331.96 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل میزان توجه به شاخص‌های تربیتی در برنامه درسی ملی در کتب درسی دین و زندگی 2 و 3 دوره‌ی متوسطه اجرا شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع پژوهش کیفی و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعه پژوهش، کتابهای دین و زندگی دوره‌ی متوسطه در سال تحصیلی 95-94 بود که به صورت هدفمند کتابهای دین و زندگی 2 و 3 دوره‌ی متوسطه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، اسنادی بودند که به صورت کتاب درسی در دبیرستانها تدریس می‌شوند. برای استخراج اطلاعات، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که؛ 1- کتاب دین و زندگی 2 و 3 دوره‌ی متوسطه، بر اساس 3 تم کلی؛ شناخت و معرفت، گرایش‌ها و تمایلات، و عمل و رفتار، منطبق با برنامه درسی ملی نگاشته شده است. 2- تعداد کل مؤلفه‌های مفهومی کتابهای دین و زندگی به ترتیب دارای 313 و 243 فراوانی بود، که بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفه‌های محور شناخت و معرفت و کمترین فراوانی مربوط به مؤلفه‌های محور گرایش‌ها و تمایلات بود. از یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که اهتمام ویژه‌ی مؤلفان کتاب دین و زندگی، افزایش شناخت افراد نسبت به اصول اساسی و فروع دین است و به بحث گرایش‌ها و تمایلات و عمل به فرامین، توجه چندانی نشده است. UR - https://qric.atu.ac.ir/article_9329.html L1 - https://qric.atu.ac.ir/article_9329_c8a23e78e1a07d2f07fc04373b532b86.pdf ER -