TY - JOUR ID - 9298 TI - بررسی پدیدار‌شناختی برنامه‌درسی تجربه‌شده درس علوم پایه چهارم از منظر دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی JO - پژوهش های کیفی در برنامه درسی JA - QRIC LA - fa SN - 2476-5783 AU - دلخون, شادی AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 6 SP - 71 EP - 88 KW - پدیدار شناختی KW - برنامه درسی تجربه شده KW - درس علوم تجربی KW - دانش آموزان دختر KW - پایه چهارم ابتدایی DO - 10.22054/qric.2019.16427.99 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیدار شناختی برنامه درسی تجربه شده درس علوم پایه چهارم از منظر دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی انجام شده است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و پدیدار شناختی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانش‌آموزان پایه‌ چهارم ابتدایی می‌باشد. نمونه آماری به شیوه در دسترس انتخاب شده است. تعداد افراد نمونه جهت جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و تشکل گروه های کانونی استفاده شد. بدین صورت که 3 گروه 5 نفری از 6کلاس موجود انتخاب شد و با آنها مصاحبه گردید و دانش آموزان نظرات خود را در خصوص برنامه درسی تجربه شده، برنامه‌درسی تصوری، برنامه درسی نهفته، برنامه درسی تعاملی، روابط والدینی، برنامه درسی مستور شده و خود‌فکوری مطرح کردند. دانش‌آموزان اظهار کردند مطالب درس علوم پایه چهارم تکرار و بسط درس علوم پایه‌ی سوم بوده در حالیکه قبل از ورود انتظار داشتند که مطالب پیشرفته‌تر و سخت‌تر باشد و مطالب جدیدی اضافه شود، دانش‌آموزان فکر می‌کردند بیشتر به اختراعات و اکتشافات علمی بپردازد درحالی‌که ساده‌تر از پایه‌ی سوم بوده است. نتایج حاکی از دیدگاه دانش آموزان، برنامه درسی تجربه شده درس علوم در راستای برنامه قصد شده است. همچنین بیشتر به جنبه‌ی زیست‌شناسی درس پرداخته‌شده و آزمایشات انجام‌یافته آن باعث شده بیشتر به نسبت به اطرافشان دقیق‌تر باشند. UR - https://qric.atu.ac.ir/article_9298.html L1 - https://qric.atu.ac.ir/article_9298_c547193e2f52a760aa5cc6f5e0f63232.pdf ER -