TY - JOUR ID - 7071 TI - رویکرد کیفی به ارزشیابی تغییرات برنامه درسی قرآن مدارس شاهد و ایثارگر JO - پژوهش های کیفی در برنامه درسی JA - QRIC LA - fa SN - 2476-5783 AU - گیوکی, سمیه AU - رستمی نژاد, محمدعلی AU - شکوهی فرد, حسین AU - زنگویی, اسدالله AD - دانشگاه بیرجند AD - عضوهیئت علمی دانشگاه بیرجند AD - عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 1 IS - 3 SP - 83 EP - 107 KW - برنامه درسی قرآن KW - تغییرات آموزشی KW - برنامه درسی KW - ارزشیابی برنامه KW - رویکرد کیفی DO - 10.22054/qric.2016.7071 N2 - به‌منظور همگامی با تحولات گسترده در عرصه علم و دانش و پاسخ‌گویی به نیازهای فردی و اجتماعی، بازنگری در برنامه‌درسی ضروری است؛ از سوی دیگر ارزشیابی نتایج تغییرات نیز امری حیاتی تلقی می‌شود. با توجه به تغییراتی که در برنامه درسی مدارس شاهد و ایثارگر انجام شد، بررسی نتایج تغییرات مذکور با رویکرد کیفی هدف پژوهش حاضر است. جامعه آماری، کلیه معلمان دوره اول مدارس ابتدایی شاهد و ایثارگر شهر بیرجند به تعداد 21 نفر در سال‌ تحصیلی 94-93 بودند. با توجه به روش گردآوری داده و اطلاعات که مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود نمونه‌ای به تعداد 15 نفر به شیوه اشباع نظری حاصل شد. داده‌ها بر اساس استراتژی تئوری مفهوم‌سازی بنیادی، به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. در عنصر هدف چهار مفهوم 1) تعدد اهداف،2) کمبود زمان، 3) وجود تفاوت‌های فردی،4) دشواری برخی پیام‌ها و یک مقوله‌ی "تحقق نسبی اهداف" بدست آمد. درعنصر محتوا هفت مفهوم 1) حجم زیاد، 2) کمبود زمان،3) عدم تناسب با سن،4) توزیع نامساوی حیطه‌ها، 5) مؤثر بر رشد ارزش‌ها،6)رضایت از مطالب افزوده، 7) مؤثر در خودراهبری و یک مقوله‌ی "نقش محتوا در تحقق اهداف" شکل گرفت. درعنصر روش چهار مفهوم 1) کاربرد روش تجربی قدیم،2) استقبال از روش جدید،3) جلب مشارکت و همکاری،4) نقش الگو و رسانه و یک مقوله‌ی "روش، مؤثر در تحقق اهداف" حاصل گردید. درعنصر ارزشیابی، دو مفهوم 1) رضایت نسبی از ارزشیابی توصیفی،2) رضایت از ارزشیابی توصیفی و یک مقوله "ارزشیابی، مؤثر در تحقق اهداف" بدست آمد. UR - https://qric.atu.ac.ir/article_7071.html L1 - https://qric.atu.ac.ir/article_7071_09341742fba4e706f91526587e8d9233.pdf ER -